Vitamin C

Vitamin C er et vannløselig vitamin som kan styrke immunforsvaret og bidra til oppbygning og vedlikehold av beinbygning, brusk og tenner. De fleste får dekket sitt behov av vitamin C gjennom et sunt og variert kosthold.

-15%
Merke: Ester C
Behov: Forkjølelse, Immunforsvar
Innhold: 60 tabletter
kr 199 kr 169
-15%
Merke: Ester C
Behov: Forkjølelse, Immunforsvar
Innhold: 180 tabletter
kr 179 kr 152
-46%
Merke: Ester C
Behov: Energi, Forkjølelse, Immunforsvar
Innhold: 20 tabletter
kr 35 kr 19
Hver 6. gratis
Merke: Sunkost Kosttilskudd
Behov: Forkjølelse, Immunforsvar
Innhold: 100 tabletter
kr 119

Hva er vitamin C?

Vitamin C, som også er kjent som askorbinsyre, er et vannløselig vitamin og eventuelt overskudd skilles ut i urinen.

Hva er funksjonen til vitamin C?

Vitamin C har flere viktige funksjoner blant annet:
• Det er en antioksidant og dermed en del av kroppens forsvar mot ødeleggelse av celler fra frie radikaler. Vitamin C bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress
• Vitamin C bidrar til immunsystemets normale funksjon
• Kroppen vår trenger vitamin C for å lage kollagen som er viktig for beinbygning, tenner og brusk. Vitamin C bidrar til normal kollagendannelse, som har betydning for beinbygningen, tennene og bruskens normale funksjon
• Vitamin C øker opptaket av jern fra tarmen

Hva er de viktigste kildene til vitamin C?

I motsetning til de fleste dyrearter kan ikke mennesker produsere vitamin C i kroppen. Vi må få tilført vitamin C daglig gjennom mat og drikke.
De viktigste kildene til vitamin C er:
• Grønnsaker som hodekål, rosenkål, brokkoli, kålrot, poteter og paprika
• Frukt som appelsiner og andre sitrusfrukter, kiwi
• Bær som jordbær, solbær og nyper
Vitamin C er et ustabilt vitamin som lett ødelegges under tilberedning av matvarer. Vitamininnholdet bevares best når hele grønnsaker og frukt oppbevares ved kjølig temperatur.

Hvilke typer kosttilskudd med vitamin C finnes?

De fleste multivitaminer inneholder også vitamin C. I tillegg finnes det kosttilskudd hvor vitamin C er alene eller sammen med andre næringsstoffer. Disse forekommer i tabletter, kapsler eller pulver.

Hva er anbefalt daglig inntak av vitamin C?

Anbefalingen gjelder for friske personer med normal fysisk aktivitet.
Kvinner og menn over 14 år: 75 mg
Gravide: 85 mg
Ammende: 100 mg
Barn under 14 år: 25-50 mg (anbefalingene varierer med alderen).

Kan jeg få for lite vitamin C?

De fleste får dekket sitt vitamin C-behov gjennom vanlig kosthold som inneholder mye grønnsaker og frukt, og mangel på vitamin C er sjelden i Norge.
Mangel på vitamin C kan forekomme ved ensidig og dårlig kosthold hos for eksempel enslige eldre, alkoholikere, stoffmisbrukere og personer med spiseforstyrrelser.

Kan man ta for mye vitamin C?

Det er ikke vist helseskadelige effekter av store doser vitamin C hos normalt friske personer. Langvarig inntak av store doser kan likevel være skadelig for utsatte grupper og det er derfor viktig at man tar tilskudd av store doser vitamin C i samråd med lege ved sykdom eller samtidig bruk av legemidler.
Store doser av vitamin C kan gi diaré, kvalme og magekramper.
Ved en overdosering kan man kontakte Giftinformasjonen døgnåpne telefon på 22 59 13 00.

Råd og veiledning om vitamin C

Ved dårlig og/eller ensidig kosthold kan man ta vitamin C tilskudd
Vitamin C tilskudd kan gjerne tas av personer som også tar tilskudd av jern da vitamin C øker opptaket av jern fra plantebaserte matvarer
Ta gjerne vitamin C når hverdagen er travel eller i perioder hvor man ønsker å styrke immunforsvaret. Vitamin C bidrar til immunsystemets normale funksjon