Vitamin D Sunkost

Vitamin D, som også kalles for solskinnsvitaminet, er et fettløselig vitamin som produseres i huden vår når den utsettes for UV stråler fra solen. Vitamin D er blant annet nødvendig for en sterk beinbygning og et godt immunforsvar.

Hva er vitamin D?

Vitamin D tilhører gruppen fettløselige vitaminer, men er egentlig et hormon. Vitamin D er blant annet nødvendig for oppbygning og vedlikehold av beinbygningen. Vitamin D finnes som kolekalsiferol (vitamin D3) i animalske kilder som f.eks. fet fisk og ergokalsiferol (vitamin D2) i planter. Begge disse formene omdannes til aktivt vitamin D i kroppen vår.

Hvilke funksjoner har vitamin D?

Vitamin D har flere viktige funksjoner i kroppen:
• Den mest kjente funksjonen er at det styrker skjelettet. Det er fordi D-vitamin bidrar til å opprettholde normalt opptak og utnyttelse av kalsium og fosfor i kroppen. Vitamin D bidrar også til å opprettholde normale knokler noe som er viktig for å bevare en sterk beinbygning gjennom hele livet.
• Også for sterke tenner er vitamin D viktig. Vitamin D bidrar til å opprettholde normale tenner
• Vitamin D bidrar til immunsystemets normale funksjon
• Vitamin D bidrar til å opprettholde normal muskelfunksjon

Hvilke typer kosttilskudd med vitamin D finnes?

Vitamin D finnes som kosttilskudd i form av dråper, kapsler eller tabletter. Man finner også vitamin D sammen med andre næringsstoffer.

Siden vitamin D er fettløselig må kosttilskudd tas sammen med mat som inneholder fett for at det skal tas opp i kroppen.

Anbefalt daglig inntak:

Anbefalingen gjelder for friske personer med normal fysisk aktivitet.
Barn og voksne opp til 75 år: 10 µg
Ved alder over 75 år: 20 µg

Kan jeg få for lite vitamin D?

Mangel er ikke vanlig i Norge, men forekommer hos eldre og personer som er lite ute i solen. Mørk hud produserer mindre vitamin D enn lys hud. I vinterhalvåret er tilgjengeligheten på sollys svært lav og tilskudd av vitamin D anbefales.

Kan man ta for mye vitamin D?

Fordi vitamin D er fettløselig vil overskudd av vitaminet lagres i leveren. Man bør derfor unngå høyt inntak av vitamin D over tid.
EFSA som er EU sin vitenskapelige komite for matsikkerhet har satt en grense for øvre tolerable inntaksnivå av vitamin D til 50 µg/dag for barn 1-10 år og 100 µg/dag for ungdom og voksne. Øvre tolerabelt inntaksnivå er daglig inntak folk flest kan ha hele livet uten at det oppstår risiko for helseskade. Ved en overdosering kan man kontakte Giftinformasjonens døgnåpne telefon på 22591300.

Råd og veiledning

Hvis man ikke klarer å få nok vitamin D gjennom kostholdet i vintermånedene bør man ta tilskudd.

Vitamin D tilskudd kan også anbefales for:
• Personer som har lite fet fisk i kostholdet sitt
• Eldre over 75 år
• Personer som oppholder seg lite utendørs i sommermånedene
• Gravide og ammende
• Personer med mørk hud
• Vegetarianere

Anbefalte produkter

Innhold: 360 kapsler
Merke: Pharma Nord
Behov: Energi, Forkjølelse, Hjerte & kar, Immunforsvar, Ledd
kr 279
Merke: Bio Life
Innhold: 90 kapsler
Behov: Benbygning, Immunforsvar, Muskler
kr 229
Hver 6. gratis
Tomt på lager
Merke: Sunkost Kosttilskudd
Behov: Benbygning, Immunforsvar
Innhold: 120 tabletter
kr 109
Tomt på lager
Innhold: 30 ml
Merke: Øvrige varer
Behov: Immunforsvar
kr 149