Alt om Vitamin D

Vitamin D er et fettløselig vitamin som produseres i huden vår når den eksponeres for UV-stråler fra sommersolen. Derfor kalles det også for solskinnsvitaminet. Vitamin D er nødvendig fordi det bidrar til immunsystemets normale funksjon og til normal oppbygging av beinvev og tenner – gjennom hele livet. 

 

Huskeregel: 

Ta D-vitamintilskudd
i alle måneder med
bokstaven R. 

 

Huskeregel: 

Ta D-vitamintilskudd
i alle måneder med
bokstaven R. 

 

Kilder til Vitamin D i mat

Det er ikke bare solen som gir deg vitamin D, det kan også tilføres via kosten. Gode kilder er fet fisk som laks, sild og makrell, og eggeplomme.
I tillegg er enkelte melkeprodukter og plantebaserte drikker og yoghurter tilsatt vitaminet. Du skal spise svært mye fet fisk for å dekke behovet, derfor kan det være nyttig med tilskudd av vitamin D. 

Tilskudd i ulike former

Du får D-vitamintilskudd som kapsler, tabletter og i dråpeform, og det finnes tilpasset små barn og veganere.
Siden det er et fettløselig vitamin, tas det lettere opp i kroppen hvis det inntas sammen med fett. Det gjelder både mat og tilskudd. 

 

  1. Sunkost Vitamin D3 80 µg
    Sunkost Kosttilskudd Sunkost Vitamin D3 80 µg
    175,-
    På lager i nettbutikken
  2. Shift Naturlig-D3 80 µg
    Shift Shift Naturlig-D3 80 µg
    249,-
    På lager i nettbutikken
  3. MSM Flytende vegansk D3
    MSM NORGE MSM Flytende vegansk D3
    169,-
    På lager i nettbutikken
  4. D-Pearls 80 µg
    Pharma Nord D-Pearls 80 µg
    165,-
    På lager i nettbutikken

Visste du at: 

...mangel på vitamin
D er den vanligste vitaminmangelen
i verden?

Anbefalt daglig inntak: 

 ● Barn og voksne opp til 75 år: 10 µg 
 ● Ved alder over 75 år: 20 µg 
 ● Gravide og ammende: 10 µg 

Anbefalingen fra myndighetene gjelder for friske personer med normal fysisk aktivitet. 

Visste du at: 

...mangel på vitamin
D er den vanligste vitaminmangelen
i verden?

 Anbefalt daglig inntak: 
 

                               ● Barn og voksne opp til 75 år: 10 µg 
                         
     ● Ved alder over 75 år: 20 µg 
                               
● Gravide og ammende: 10 µg 

                               Anbefalingen fra myndighetene gjelder for
                               friske personer med normal fysisk aktivitet. 

Har du D-vitaminmangel?

Vanlige tegn på mangel kan være:

     ● Tretthet
     ● Slapphet
     ● Søvnvasker og dårlig humør
     ● Ømme muskler og ledd
 

       Slike diffuse tegn kan også bety noe helt annet.
       Den eneste måten å finne ut av D-vitaminmangel er
       ved en enkel blodprøve. Og nå kan du sjekke selv! 

      Med vår selvtest kan du finne ut av hvordan det står til med vitamin
      D-lagrene dine. Det er fort gjort, og du får svar innen 10 minutter. 

Har du D-vitaminmangel?

Vanlige tegn på mangel kan være:

     ● Tretthet
     ● Slapphet
     ● Søvnvasker og dårlig humør
     ● Ømme muskler og ledd
 

Slike diffuse tegn kan også bety noe helt annet. Den eneste måten å finne ut av D-vitaminmangel er ved en enkel blodprøve. Og nå kan du sjekke selv! 

Med vår selvtest kan du finne ut av hvordan det står til med vitamin
D-lagrene dine. Det er fort gjort, og du får svar innen 10 minutter. 


 

Relaterte artikler

 

Derfor trenger du Vitamin-D

Vi trenger Vitamin-D for å opprettholde et normalt immunforsvar og et normalt skjelett. Mange får for lite D-vitamin. Slik sikrer du deg nok.

Gode kilder til Vitamin-D i kosttilskudd

Du skal spise veldig mye fet fisk for å få i deg nok vitamin D. Kosttilskudd er derfor et godt alternativ. Her kan du lese om de ulike kosttilskuddene med vitamin D.