KICKSTART - Tips og triks

Kickstart er et samarbeid mellom Sunkost og trener og kostholdsveileder Desirée Andersen.
Sammen gjør vi det enkelt å leve sunt. Klikk på banneret for å utforske KICKSTART nærmere.

Person heller grønn shake i et glass som står på et bord med flere diverse grønnsaker.

Lei av å ha det samme nyttårsforsettet hvert år?

Skal du lykkes i år, er det tre ting du bør gjøre før du setter i gang.

Nytt år, med nye muligheter. Men tar du deg selv i å ha de samme målene i år, som du hadde i fjor og kanskje også året før der?

Det er nemlig veldig fristende å bare sette i gang når man først har satt seg et mål, og med masse motivasjon og skyhøye ambisjoner går det kanskje bra et par uker. Men hva skjer når motivasjonen dabber av eller den ambisiøse planen blir vanskelig å følge?

Lag derfor en plan det er vanskelig å mislykkes med.

1. Evaluer dagens situasjon

Før du hiver deg på ambisiøse, store mål, bør du ta en fot i bakken og se på hvordan ting er i dag. Still deg så spørsmålene:

  • Hvilke endringer kunne du tenke deg å gjøre?
  • Hvilke av disse endringene vil være enkle å gjennomføre?
  • Hvilke endringer vil være vanskelig å gjennomføre?

Hvis du får et aktivt forhold til dette, blir det også lettere å lage en skikkelig plan.

2. Store mål er fint, men...

Fallgruvene på vei mot det store målet er mange, og det er lett å bli demotivert underveis. Du bør derfor dele opp «elefanten» litt.

  • Lag deg små, oppnåelige delmål.
  • Velg deg et fokusområde av gangen.
  • Gi deg selv daglige arbeidsoppgaver som hjelper deg å nå dette delmålet.

Hvis for eksempel målet ditt er å få et sunnere kosthold og en mer aktiv livsstil, bør du starte med en av delene. Et fint delmål innenfor kosthold kan være å spise mer grønnsaker. Så kan du gi deg selv konkrete arbeidsoppgaver som for eksempel å fylle halve middagstallerkenen med grønnsaker, ha minst to ulike grønnsaker som tilbehør til lunsj, eller å lage en smoothie hver dag.

Alt dette er overkommelige ting, og slik går det heller ikke uker eller måneder før du lykkes. Du gir deg selv muligheten til å lykkes hver eneste dag!

3. Forbered deg på å mislykkes.

Unngå «alt eller ingenting»-mentaliteten, det kan være veldig ødeleggende. Vær heller klar over at du, helt fra starten av, kan gjøre feil. Du kan alltid starte på nytt, gjøre nye valg, prøve og feile, men likevel nå målet ditt.

Hvor mange uker du ikke kom deg på trening, eller at du en dag kjøpte sjokolade på butikken, er ikke avgjørende. Derimot er det viktig hvordan du håndterer disse periodene mentalt og hvordan du kommer deg tilbake til de rutinene du trives best med!

 Et tips er å lage deg en liste på 3–5 små vaner som du enkelt kan putte inn i hverdagen din, også når de daglige dagene kommer! Fordi det krever faktisk bare EN bevisst avgjørelse før du får følelsen av å mestre igjen! Det kan være at du alltid lager smoothie til frokost, tar med en frukt i veska, alltid drikker et stort glass vann til maten, eller tar trappa til jobb.