KICKSTART - Tips og triks

Kickstart er et samarbeid mellom Sunkost og trener og kostholdsveileder Desirée Andersen.
Sammen gjør vi det enkelt å leve sunt. Klikk på banneret for å utforske KICKSTART nærmere.

Bort med sukkersuget!

Blir du ofte sulten kort tid etter at du har spist – og har veldig lyst på noe søtt? Da er det på tide å få kontroll over sukkersuget.

Kjenner du deg igjen i dette? Sulten så snart maten er ryddet av bordet, tenker konstant på mat, kjempesulten på kvelden, stadig på jakt etter noe søtt? 

Du er ikke alene. Heldigvis finnes det mange ting du kan gjøre for å unngå det. 

Slik oppstår sukkersuget 

Hormoner skilles ut i fordøyelsessystemet og regulerer appetitten din fra måltid til måltid.

Når magesekken er tom, tilføres du sulthormoner. Når magesekken blir fylt med mat, avtar sultfølelsen.  Men hvis du spiser små mengder mat, eller mat med lite fiber, skrur sulthormonene seg raskt på igjen etter et måltid. Kombinerer du dette med at maten du spiser gir rask blodsukkerstigning, har du oppskriften på sukkersug. 

Slik unngår du søtsug 

  • Tenk at måltidet du spiser, har et visst volum slik at slik at magesekken faktisk fylles og det utskilles metthetshormoner. Legg til grønnsaker, salater, frukt og bær. Dette vil øle næringsinnhold og volum - uten at det øker kaloriene noe særlig. 
  • Sørg for å ha proteiner i hvert måltid. De metter lenge og gir et stabilt blodsukker. 
  • Fett stimulerer til utskillelsen av et hormon kalt CCK. Dette er et metthetshormon. I tillegg gir litt fett i måltidene mer stabilt blodsukker og tilfredshet. Det igjen gir mindre sult og craving. 
  • Sørg for å spise nok fiber fra grove grønnsaker og kornprodukter