KICKSTART - Tips og triks

Kickstart er et samarbeid mellom Sunkost og trener og kostholdsveileder Desirée Andersen.
Sammen gjør vi det enkelt å leve sunt. Klikk på banneret for å utforske KICKSTART nærmere.

Slik får du gode matvaner

Det er faktisk ikke så mye som skal til for å endre matvanene dine. Husk at måltid du spiser er en mulighet til å gjøre små endringer som både får deg til å føle deg bedre, og som bidrar til god helse og overskudd. 

I løpet av et år spiser de fleste av oss rundt 1460 måltider, i tillegg til det vi legger til av mellommåltider.  Det betyr at det er over 1460 muligheter til å gjøre endringer! Hver endring behøver ikke være så stor, men til sammen vil bevisste valg bidra til at du legger til mer av det som gjør deg godt.

Når du skal endre matvaner, bør du fokusere på tre enkle prinsipper: 

  1. Sett sammen måltider som både smaker godt og gjør godt. 
  2. Fokuser på å legge til matvarer i kostholdet som du vet du trenger mer av.  
  3. Tillat all mat i kostholdet ditt, men ha et bevisst forhold til mengde og type. 

Så hvordan skal du få til det? Her kommer oppskriften: 

Få nok proteiner 

Proteiner er det næringsmiddelet som bidrar til lengst metthetsfølelse, i tillegg til at det gir liten blodsukkerstigning. Så mye som fjerdedel av innholdet på tallerkenen din skal være forbeholdt proteiner enten fra dyre- eller planteriket. Det gjelder alle måltider.

Så hvor finner du disse proteinene? Gode alternativer er: kylling, kalkun, fisk, skalldyr, meieriprodukter uten tilsatt sukker, bønner, linser, tofu, biff, svinekjøtt og lam uten mye synlig fett.

Ikke glem karbohydratene 

Karbohydrater fra grønnsaker og frukt fyller opp magen og er med på å skru av sulthormonene. Samtidig gir de deg livsviktige vitaminer og mineraler, uten at de tilfører mange ekstra kalorier i kostholdet. 

En fjerdedel av tallerkenen din bør derfor inneholde disse sinne karbohydratene. Ffiberholdige karbohydrater fra grove kornprodukter holder deg også mett lenge og er viktig for god tarmfunksjon og helse 

Halv tallerken med grønnsaker  

Ja, så mye grønnsaker trenger du! Velg og vrak blant dine favoritter, men husk at hvis du er flink til å variere, så får du også dekket behovet for vitaminer, mineraler og antioksidanter bedre. 

Litt sunt fett 

Kroppen trenger også litt fett, så tenk 1 spiseskje per måltid. Fett bidrar til lengre metthetsfølelse, tilfredshet, god smak, stabilt blodsukker og et godt næringsopptak. I tillegg vil litt fett i kostholdet også skru av sulthormonene og bekjempe søtsuget! 

Velg primært fett fra planter, nøtter, frø og fisk! 

Hva med nei-mat? 

Vi opererer ikke med forbud når det gjelder mat. Ett eller to måltider (eller hundre for den saks skyld) som ikke er så "sunt", vil ikke hindre deg i å nå dine mål.  

Derimot vil et balansert kosthold, som er sunt og næringsrikt, gjøre deg fornøyd, hjelpe deg med å opprettholde god helse og gi deg nok energi i hverdagen 

Hvordan få det til?

Spis gjerne pasta, men oftest velg fullkorn. Drikk gjerne en kaffe latte, men kanskje den kan lages på lettmelk. Spis potetgull i helgene, men kjøp kanskje en mindre pose?