KICKSTART - Tips og triks

Kickstart er et samarbeid mellom Sunkost og trener og kostholdsveileder Desirée Andersen.
Sammen gjør vi det enkelt å leve sunt. Klikk på banneret for å utforske KICKSTART nærmere.

Hva burde du trene?

Du er skapt for å bevege deg! I det utsagnet ligger det så utrolig mye. For både hodet og kroppen din vil på alle måter fungere bedre når du er i aktivitet. Og det er nesten det samme hva du gjør!

LES OGSÅ: 5 raske effekter du får av trening

Men hva hvis du vil blir sterkere, eller få bedre kondisjon, eller kanskje vil ned i vekt?! Hvordan burde du da trene?

1. Mål om å bli sterkere og stramme opp

Styrketrening vil være den mest effektive treningsformen for deg. For å få fremgang på styrketrening burde en muskel belastes minst 2 ganger per uke. Sats derfor på å trene styrke fullkropp mellom 2–4 ganger i uka. På den måten får du trent alle musklene i hele kroppen hver gang du er på trening.

Det er smart å ha minst en dag uten styrketrening mellom hver styrkeøkt, men du kan fint trene andre aktiviteter på de dagene du ikke trener styrke.

FINN INSPIRASJON: Her kan du finne mange fine treningsprogram for styrke

2. Mål om bedre kondisjon og mer overskudd i hverdagen

Kondisjonstrening vil være den mest effektive treningsformen for deg. Dette er all trening som får pulsen opp, slik at du blir varm og andpusten. For noen kan det være en rask gåtur, andre må kanskje jogge for å få pulsen opp, men det kan også være saltimer, en sykkeltur, danse, svømme, osv.

Det er viktig å vite at en enkelt økt med kondisjonstrening vil ha positiv effekt, mens to økter gir en større positiv effekt.

Samtidig anbefaler WHO at man trener ved høyere intensitet minst 75 minutter i uka. Intensiv styrketrening teller så klart med i disse minuttene, og du kan fint dele dem opp i kortere økter.

KONDISJON HJEMME I STUA: Her finner du treningsprogrammene

3. Mål om å bli sterkere og få bedre kondisjon

Det går fint an å kombinere styrke- og kondisjonstrening. Det kan gjøres i samme økt, eller i et ukesprogram som separate økter. Gjør det som er mest praktisk for deg.

4. Mål om å gå ned i vekt

Det mest effektive er å kombinere kosthold og trening. I forhold til kaloriforbrenning er det ikke så nøye hva du trener, men det kan være lurt å legge inn litt styrketrening, for å opprettholde mest mulig muskelmasse.

Husk at trening er så mye mer enn forbrenning av kalorier. Så vurder om du har andre mål med treningen din – utover et ønske å gå ned i vekt.