Få tilbake søvnen med melatonin

Melatonin er et hormon som sørger for at vi blir trøtte om kvelden og får sove. Har du søvnvansker, kan tilskudd med melatonin være gunstig. 

Melatonins effekter i kroppen er:

  • Kan virke lett søvngivende.
  • Kan bidra til normal søvn ved lettere søvnbesvær.
  • Brukes også ved innsovningsvansker.
  • Passer godt for deg som jobber skift.
  • Godt egnet ved jet-lag.
Kjøp melatonin her!

Hva er melatonin?
 

Hormonet dannes naturlig i hjernen, i en kjertel som kalles corpus pineale eller epifysen. Hormonet dannes også i netthinnen i øyet.

Kroppen produserer mye melatonin om natten og lite om dagen. Dette skyldes at melatoninproduksjonen hindres når det er lyst ute. Utskillelsen starter først når det blir
mørkt om ettermiddagen og kvelden. Dette hjelper oss med å få sove om natten. Hormonet er dermed svært viktig for at vi skal være trøtte om kvelden og føle oss våkne om morgenen.

Hormonet er også viktig for den naturlige døgnrytmen til mange av kroppens funksjoner, som kroppstemperaturen og urinproduksjonen. Produksjonen av hormonet avtar i alderdommen, og vi har dermed mindre av dette hormonet når vi blir eldre. Eldre personer sliter gjerne mer med søvnen.

Melatonin er nå godkjent som kosttilskudd i Norge. Flytende Melatonin fra MSM Norge kan bidra til at du som har lettere søvnbesvær eller innsovningsvansker, får normalisert søvnen.
Dråpene tas rett i munnen for økt opptak.

Flytende melatonin skal ha bedre effekt enn melatonin i tablettform. Mange opplever at melatonin i tablettform ikke gir ønsket effekt, noe som kan skyldes at melatoninet delvis
brytes ned i leveren før det når blodbanen. Flytende tilskudd trenger imidlertid ikke å gå via leveren, men tas opp i slimhinnen i munnhulen og går rett inn i blodbanen. Dermed sikres effekten.

  1. Melatonin
    -25%
    MSM NORGE MSM Flytende Melatonin
    Tilbudspris 149,- Før 199,-
    På lager i nettbutikken
  2. Bio-Melatonin Kompleks 0,3 mg
    Pharma Nord Bio-Melatonin Kompleks 0,3 mg
    101,-
    På lager i nettbutikken
  3. Lectinect Melatonin Forte
    Lectinect Lectinect Melatonin Forte
    199,-
    På lager i nettbutikken

Få tilbake nattesøvnen
 

I tillegg til å produseres naturlig i kroppen, kan melatonin også inntas som tilskudd. Tilskuddet kan brukes ved lettere søvnbesvær eller innsovningsvansker. Det kan også være gunstig for deg som har skiftarbeid og som trenger å sove godt på andre tidspunkt enn når det er mørkt ute. Tilskuddet er også godt egnet når du har jet-lag og trenger å tilpasse søvnperioden til lokal nattetid.

Ofte stilte spørsmål om melatonin

Hva er hormonet melatonin og hvordan fungerer det?
 

Hormonet melatonin dannes naturlig i hjernen, i en kjertel som kalles corpus pineale eller epifysen. Hormonet dannes også i netthinnen i øyet. Kroppen produserer mye melatonin om natten og lite om dagen. Dette skyldes at melatoninproduksjonen hindres når det er lyst ute, utskillelsen starter først når det blir mørkt om ettermiddagen og kvelden. Dette hjelper oss med å bli trøtte om kvelden, slik at vi får sove når vi legger oss.(1)

Det er viktig å få minst 30 minutter med dagslys daglig, hvis mulig, for å gi kroppen signaler om at det er dag, slik at døgnrytmen og blant annet utskillelsen av hormonet melatonin virker som normalt i kroppen. Da trenger altså kroppen dagslys om dagen og mørke om kvelden. Hvis mulig bør du være minst en halvtime ute i dagslys innen to timer etter at du har stått opp. (1,2)

I og med at kroppens produksjon av melatonin avtar i alderdommen, har eldre personer mindre melatonin i kroppen. Dermed sliter eldre gjerne mer med søvnen.(5)

Hva inneholder kosttilskudd med melatonin?
 

Kosttilskudd med melatonin inneholder hormonet melatonin, som også dannes naturlig i kroppen. Tilskuddene kan komme både i flytende form og som tabletter og sugetabletter. Noen av melatonin-tilskuddene er tilsatt andre substanser, for eksempel urter, vitaminer eller mineraler som skal bidra til å understøtte effekten av produktet. Et eksempel på dette er kosttilskuddet Sunkost Melatonin + Urtekompleks, som inneholder melatonin sammen med urtene safran, sitronmelisse, grønn te, kamille og lindeblomst, kjent for sine lett beroligende og avslappende egenskaper.

Er det trygt å bruke melatonin?
 

Melatonin var tidligere et reseptpliktig legemiddel, men er nå godkjent som kosttilskudd i døgndoser opp til 1 mg da denne dosen er ansett som trygg i bruk.(1)

Ved langvarige søvnproblemer, anbefales du å ta kontakt med lege og få utredet plagene.


Kan man bruke melatonin hver kveld?
 

Ja, tilskudd av melatonin kan brukes daglig, hver kveld. Etter en stund kan du prøve deg uten å ta tilskudd, for ifølge noen leverandører skal kroppens naturlige produksjon av melatonin normaliseres ved bruk av melatonin-tilskudd. Rådfør deg eventuelt med legen din om hvor lenge du bør bruke tilskudd med melatonin.


Er melatonin et sovemiddel?
 

Melatonin kan fås både på resept av legen i høyere doser, samt som kosttilskudd med en døgndose på inntil 1 mg. Begrepet sovemiddel brukes om legemidler og ikke om kosttilskudd.

Sovemidler foreskrives av legen, med unntak av noen naturlegemidler som selges fritt over disk i apotek og noe i helsekostbutikken. Reseptpliktige legemidler kan være vanedannende og man skal alltid følges opp av lege ved bruk av disse. (4)

Melatonin kan bidra til å redusere innsovningstiden. Den gunstige virkningen oppnås ved å innta 1 mg melatonin ved leggetid. Melatonin kan på denne måten bidra til at du som har innsovningsvansker, får normalisert søvnen. Brukes ved lettere søvnbesvær.

Ettersom innsovningen kan bli forstyrret ved for eksempel skiftarbeid eller ved jetlag under reiser, kan melatonin også egne seg for personer som sliter med dette. Melatonin bidrar til å lindre den subjektive opplevelsen av jetlag. Dette gjelder ved inntak av minst 0,5 mg melatonin ved leggetid den første reisedagen og deretter noen dager etter ankomst til reisemålet.

Har du problemer med andre deler av søvnen enn innsovningen, kan det være at en annen produkttype egner seg bedre for deg.


Hvem kan ta melatonin?
 

Melatonin som kosttilskudd kan brukes av voksne over 18 år og er egnet for deg som sliter med innsovning eller jobber skift, samt ved opplevelse av jetlag på reise.

Melatonin-tilskudd anbefales ikke til gravide eller ammende.(1)


Hvor mye melatonin skal jeg ta?
 

Maksimal anbefalt døgndose er 1 mg melatonin. (3)

1 mg er dosen som anbefales ved flere av kosttilskuddene med melatonin. Hvor mye dette i praksis innebærer av antall dråper eller tabletter for det enkelte produktet, kan du lese om på etiketten eller på sunkost.no.

Anbefalt døgndose bør ikke overskrides.


Fra hvilken alder kan melatonin brukes?
 

Kosttilskudd med melatonin anbefales ikke til barn og unge under 18 år. Melatonin brukes forøvrig til barn med utfordringer med søvn, men produktet skal da foreskrives av behandlende lege.(6)


Kan jeg ta melatonin med medisinene mine?
 

Rådfør deg med legen din dersom du er under medisinsk behandling.


Kan melatonin gi bivirkninger?
 

Norsk Helseinformatikk skriver at det ikke er rapportert om alvorlige bivirkninger av melatonin. De forklarer videre at bivirkninger er ganske sjeldne.(1)

Opplever du noen form for ubehag etter bruk og er i tvil, bør du oppsøke lege.

Kilder:
1 Norsk Helseinformatikk, «Melatonin», https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/melatonin/
2 Helsenorge.no, «Gode råd for bedre søvn» https://www.helsenorge.no/sovnproblemer/gode-rad-for-bedre-sovn/
3 Norsk Helseinformatikk, «Markedet for produkter med melatonin er endret» https://nhi.no/for-helsepersonell/nytt-om-legemidler/markedet-for-produkter-med-melatonin-er-endret/
4 Helsebiblioteket.no, «Søvnvansker» https://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/nevrologi/sovnloshet-insomni
5 Bjorvatn, Bjørn, «Melatoninbehandling av søvnproblemer», Helse Bergen https://helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/melatoninbehandling-av-sovnproblemer
6 Relis (produsentuavhengig legemiddelinformasjon for helsepersonell), «Dosering melatonin til barn 6-12 år» https://relis.no/sporsmal_og_svar/4-7685?source=relisdb