d+vitamin+vinter

Derfor trenger du vitamin D

Vi trenger vitamin D for å opprettholde et normalt immunforsvar og et normalt skjelett. Mange får for lite D-vitamin. Slik sikrer du deg nok.

Tekst: Ingvild Bjerke Høygaard

Vitamin D (kolekalsiferol) er et fettløselig vitamin som også kalles solskinnsvitaminet, fordi kroppen kan danne D-vitamin selv når solens UV-stråler skinner på huden. Nivået av vitamin D vil for de fleste være tilstrekkelig i sommermånedene.(1)

I vinterhalvåret er det imidlertid ikke tilstrekkelig med sol her i Norge. Du kan dermed utvikle vitamin D-mangel i den mørke årstiden. Det er derfor nyttig å ta tilskudd.(1)(2)

For immunforsvaret og skjelettet

Vitamin D er et svært viktig vitamin for immunforsvaret. Vitaminet bidrar til å opprettholde et normalt fungerende immunforsvar. Vitamin D er også viktig for skjelettet da det bidrar til normalt opptak og utnyttelse av kalsium og fosfor, som bidrar til å opprettholde normale knokler og tenner.(1)

  1. D-Pearls 80 µg
    Pharma Nord D-Pearls 80 µg
    165,-
    På lager i nettbutikken
  2. Sunkost Vitamin D3 80 µg
    Sunkost Kosttilskudd Sunkost Vitamin D3 80 µg
    175,-
    På lager i nettbutikken
  3. Solaray Vitamin C og D
    Solaray Solaray Vitamin C og D
    225,-
    På lager i nettbutikken
  4. MSM Flytende vegansk D3
    -20%
    MSM NORGE MSM Flytende vegansk D3
    Tilbudspris 135,- Før 169,-
    På lager i nettbutikken

Så mye trenger du

Myndighetene anbefaler et daglig minimumsinntak på 10 µg vitamin D for voksne, gravide og ammende, 20 µg daglig for personer over 75 år, samt 10 µg vitamin D for barn fra 12 måneders alder og ungdom.(1)

Siden vitamin D er fettløselig, vil et overskudd av vitaminet lagres i kroppen. Det er derfor anbefalt øvre grenser for daglig inntak. Man kan altså trygt innta maks anbefalt døgndose som er 50-100 µg vitamin D for voksne over 18 år, 25 µg for barn opptil 6 måneder, 35 µg for barn inntil 12 måneder, 16 µg for barn fra 1 til 11 år og 40 µg for unge fra 11 til 18 år.(1)

For å finne ut om du trenger tilskudd bør du sjekke D-vitaminstatusen din hos legen.

Tilskudd med D-vitamindråper anbefales også til spedbarn helt ned til én ukes alder, fra én ukes alder til 11 måneder er anbefalt inntak 10 µg vitamin D daglig. Dette gjelder kun barn som ammes eller delammes, ikke når det gis morsmelkerstatning.(1)

  1. Shift SuperNaturlig-D3 80 µg
    Shift Shift SuperNaturlig-D3 80 µg
    239,-
    På lager i nettbutikken
  2. Flytende vitamin D med sitronsmak
    Øvrige varer Flytende vitamin D med sitronsmak
    165,-
    På lager i nettbutikken
  3. D-Pearls 20 µg
    Pharma Nord D-Pearls 20 µg
    112,-
    På lager i nettbutikken
  4. D-Pearls 40 µg
    Pharma Nord D-Pearls 40 µg
    139,-
    På lager i nettbutikken

Fet fisk – eller tilskudd

Du finner vitamin D i fet fisk som laks, ørret, kveite, sild og makrell og i rogn og fiskelever. Enkelte melkeprodukter, margarin, plantedrikker og plantebaserte yoghurter er tilsatt vitamin D. Også eggeplommer inneholder vitamin D. (1)(3)(4)

Du skal spise svært mye fet fisk i hverdagen for å dekke behovet for vitamin D. Derfor trenger de fleste kosttilskudd med vitamin D i vinterhalvåret, i måneder som har bokstaven «R» i navnet, fra september til april.

Du får D-vitamintilskudd som kapsler, tabletter og i dråpeform. Det er ingen stor forskjell på opptaket utfra hva slags tilskudd du velger, flytende, kapsler eller tabletter. Det anbefales å ta vitamin D sammen med mat som inneholder fett, da fett er nødvendig for opptaket. Tilskudd i kapsel- eller dråpeform inneholder ofte fett.

  1. Ruis Omega-3 Selolje 180 kapsler
    Ruis Omega-3 Ruis Omega-3 Selolje 180 kapsler
    329,-
    På lager i nettbutikken
  2. Omega 3 Høykonsentrert
    Sunkost Kosttilskudd Omega 3 Høykonsentrert
    319,-
    På lager i nettbutikken
  3. Berit Omega-3 MCT+D tran
    Berit Nordstrand Berit Omega-3 MCT+D tran
    189,-
    På lager i nettbutikken

Kilder:
1. Norsk Helseinformatikk, «Vitamin D i mat» https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/naring-og-vitaminer/vitamin-d-i-kosten/

2. Norsk Helseinformatikk, «Vitamin D-mangel» https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/naring-og-vitaminer/vitamin-d-mangel/

3. Healthline.com, «7 Healthy Foods That Are High in Vitamin D» https://www.healthline.com/nutrition/9-foods-high-in-vitamin-d

4. Tidsskriftet Den norske legeforening, «Fisk - ikke bare omega-3» https://tidsskriftet.no/2006/01/oversiktsartikkel/fisk-ikke-bare-omega-3