Forkjølet dame sitter på golvet og snyter nesa si

Slik støtter du immunforsvaret til påsken

Med noen enkle grep kan du bidra til å støtte immunforsvaret for deg og familien, når du ønsker at dere skal holder dere sunne og raske til påskeferien.
Immunforsvaret vårt beskytter oss mot blant annet virus og bakterier. Spesielt i påsken er det kjedelig å bli liggende i sengen.


Søvn, mosjon og lite stress

Kostholdet er viktig når det gjelder å støtte et normalt immunforsvar.
I tillegg er det viktig å få nok søvn og unngå å stresse for mye. Stress bidrar nemlig til økt frisetting av hormonet kortisol, noe som kan hemme immunsystemet. Søvnmangel har også vist negativ effekt på immunsystemet. Når du sover, «reparerer» kroppen seg selv, og mangel på søvn kan påvirke disse prosessene og gjøre deg mer utsatt for å bli i dårlig form.
Tilstrekkelig med fysisk aktivitet og mosjon er også grunnleggende når det gjelder å bygge opp en sterk og motstandsdyktig kropp. I tillegg er det viktig å begrense alkoholinntaket og kutte ned på eventuell røyking.

C-vitamin mot forkjølelse

Vitamin C er et svært viktig vitamin for immunsystemet. C-vitamin bidrar til å opprettholde et normalt fungerende immunsystem. Dessuten virker vitamin C som en antioksidant i kroppen. Antioksidanter bidrar til å beskytte cellene i kroppen mot oksidativt stress. Oksidativt stress er en ubalanse mellom dannelse og nøytralisering av frie radikaler. Frie radikaler er et naturlig biprodukt av cellenes stoffomsetning (celleåndingen). De frie radikalene er svært reaktive forbindelser. De kan dannes både i kroppen og i maten vi spiser. Antioksidantene bidrar til å holde mengden frie radikaler «i sjakk».
Når det gjelder å hive innpå med C-vitamin når du har begynt å bli forkjølet, er effekten usikker. Det er derfor smart å satse på forebygging, ved å jevnlig innta nok C-vitamin. Mistenker at du ikke får i deg nok C-vitamin gjennom mat og drikke og har C-vitamin-mangel, gjør du lurt i å ta kosttilskudd. 
Du kan for eksempel ta C-vitamin-tilskuddet Ester C, som er et av verdens mest solgte C-vitaminer. Ester C finnes i flere versjoner, blant annet en sterk versjon med hele 1000 mg vitamin C per tablett.
Du kan også bruke kosttilskuddet Vitamin C 1000 mg fra Sunkost, som inneholder hele 1000 mg C-vitamin per tablett. Tablettene er syrenøytrale og dermed skånsomme for magen.
Hva med å legge noen C-vitamin-rike jordbær eller papaya-biter i små poser i påskeegget? Eller noen klementiner eller kiwier, hvis du har et stort påskeegg?

  1. Sunkost Vitamin C 1000 mg
    Sunkost Kosttilskudd Sunkost Vitamin C 1000 mg
    199,-
    På lager i nettbutikken
  2. Melatonin
    MSM NORGE MSM Flytende Melatonin
    199,-
    På lager i nettbutikken
Et grønt bord med grønnsaker som salat, tomat, rødbeter, eple, brokkoli og andre sunne produkter.

Maten som støtter immunforsvaret

Her har du matvarer med høyt innhold av de vitaminene, mineralene og øvrige stoffer som kan bidra til et normalt immunforsvar. Inkluderer disse matvarene i familiens måltider, og sørg for å variere, for å inkludere flest mulig av disse immun-støttende næringsstoffene:

Sitrusfrukter 

Som grapefrukt, appelsin, sitron, lime og klementiner er rike på vitamin C, som er viktig for et normalt immunforsvar.

Rød paprika

Rød paprika inneholder fire ganger mer C-vitamin enn appelsin per gram.

Brokkoli

Brokkoli er rik på vitamin A, C og E. Studier tyder på at moderate doser av vitamin E kan bidra til et normalt fungerende immunforsvar. Vitamin E er en kraftig antioksidant som beskytter fettstoffene i cellemembranen mot oksidasjon og motvirker skade på cellene. Du bør heller dampe enn koke brokkolien, for å beholde mer av næringsstoffene. Spis den gjerne rå.

Spinat

Spinat er rik på C-vitamin som er viktig for immunforsvaret. Spinatbladene er også rike på den sterke antioksidanten betakaroten, og inneholder også vitamin A, som begge bidrar til et normalt immunforsvar. Damp spinaten lett, så får du maksimalt ut av vitamin A-innholdet, uten å redusere C-vitamin-innholdet så mye.

Ingefær

Ingefær er i årevis brukt for å støtte kroppens forsvarsevne mot lettere forkjølelsesplager.

Hvitløk

Hvitløk er tradisjonelt brukt for å støtte immunforsvaret. Det er innholdet av de svovelholdige stoffene, blant annet allicin, som kan gi hvitløken gunstige virkninger når det gjelder å støtte immunforsvaret.

Probiotisk yoghurt og kefir

Yoghurt og yoghurtdrikker av typen som inneholder levende og aktive melkesyrebakteriekulturer, kan bidra til en normalt fungerende tarmflora. At fordøyelsen fungerer, er viktig for et normalt fungerende immunsystem. Unngå yoghurter med mye sukker. Du kan også bruke kefir.

Grønn og svart te

Både grønn og svart te er rik på flavonoider, som er en type antioksidanter, som bidrar til å støtte immunforsvaret. Grønn te inneholder mest av disse antioksidantene, fordi mindre av de gode stoffene blir ødelagt i produksjons-leddene. Så velg helst den grønne varianten.

Mandler

Mandler er rike på vitamin E, som er viktig for et normalt fungerende immunsystem.

Papaya

Den eksotiske frukten papaya inneholder veldig mye C-vitamin.

Kiwi

Kiwi er rik på C-vitamin som er gunstig for å støtte et normalt immunsystem. Kiwi er også rik på folat som også kan bidra til et normalt immunsystem.

Kylling og kalkun

Kyllingsuppe kan smake godt når du er forkjølet eller har vondt i halsen. Kylling og kalkun inneholder mye vitamin B6. Studier antyder at B6 kan være gunstig for et normalt immunforsvar. B6 er også viktig for dannelsen av røde blodceller og dermed for en normalt fungerende kropp.

Solsikkefrø

Frøene fra solsikke er rike på vitamin E, som kan bidra til et normalt fungerende immunforsvar. Her får du også i deg B6, som også kan være nyttig for immunsystemet.

Skalldyr

Noen skalldyr er rike på sink. Sink er viktig for et normalt immunsystem. Skalldyr som er rike på sink er krabbe, ulike skjell og hummer. Vær imidlertid oppmerksom på å ikke spise for mye: Et for høyt inntak av sink kan hemme immunforsvaret. Moderate mengder er derfor gunstig.

Fet fisk

Fet fisk som laks, ørret, makrell, sild og kveite er rik på vitamin D. Det samme gjelder tran, torskerogn, reker, egg, margarin og smør. Vitamin D er viktig for immunforsvaret.
I tillegg gjør dere lurt i å få litt sol på huden i påsken, så kroppen danner vitamin D selv. Hva med en kopp Echinaforce Hot Drink i solveggen på verandaen eller terrassen? Drikken inneholder tinktur av solhatt og fersk svarthyll, som både kan brukes forebyggende og lindrende ved lettere forkjølelsesplager.
Har du lettere forkjølelsessymptomer kan du også bruke Echinaforce Halsspray lindrende. Den inneholder ekstrakter fra rød solhatt og salvie.

C-vitamin for immunforsvaret

C-vitamin kalles også for askorbinsyre og er en viktig antioksidant. Dette vannløselige vitaminet bidrar til et normalt immunforsvar. Vi må få i oss tilstrekkelig av vitaminet gjennom mat, drikke og eventuelt kosttilskudd, fordi kroppen ikke lagrer vitaminet eller produserer det selv.

Anbefalte døgndoser av C-vitamin er 1000 mg for voksne fra 18 år, 955 mg for aldersgruppen 11-18 år, 477 mg fra 3 -11 år og 230mg fra 1-3 år.  Det er ikke farlig å få i seg for mye C-vitamin i en periode, fordi overskuddet skilles ut med urinen.