Gode råd mot oppblåst mage

Mange plages av oppblåst mage. Her har du noen råd når magen er oppblåst, stinn eller kranglete.

Luft i tarmene er helt normalt, men hos mange kan oppblåst mage være et problem i hverdagen.(1)

Svelging av luft
 

Visste du at over halvparten av gassen i tarmsystemet kommer fra luft som vi har svelget? Resten produseres av bakterier i tarmen som er aktive i fordøyelsen av maten.(1)

Når du plages med mye luft i tarmene, bør du passe på å spise langsomt og tygge hver bit godt, for å svelge mindre luft. Prøv å være rolig, samt å sitte ned, når du spiser. Begrens eller kutt ut kullsyreholdig drikke som brus og mineralvann, og unngå å bruke sugerør. Tyggegummi og hardt godteri bidrar også til at du svelger luft.(1)

Matvarer som bør begrenses
 

Mange opplever luft i magen ved visse matvarer. Sliter du med oppblåsthet kan det derfor være lurt å være litt forsiktig med følgende matvarer (1):

- Belgfrukter, blant annet linser, bønner og erter. For å redusere risikoen for mageplager kan du også legge tørkede linser og bønner i bløt over natten. Du kan også helle linser i kokende vann og la koke i 2-3 minutter, for så å dekke til gryten med lokk og la den stå over natten. Neste dag heller du av vannet, skyller linsene og koker dem opp i nytt vann. (2)

 

  • Rosenkål og kål
  • Brokkoli og blomkål
  • Gulrot
  • Artisjokk
  • Løk
  • Nepe
  • Svisker og aprikos
  • Eple, pære, fersken og banan
  • Melk og melkeprodukter
  • Hvete: Mange får treg mage av å spise for mye brød og andre bakevarer basert på hvitt mel, som hvetemel. Treg mage kan medføre oppblåsthet. Det er individuelt hva man tåler her.
  • Søtningsmidler: Fruktose og søtningsmidler som slutter på -ol, som sorbitol, mannitol og maltitol kan bidra til luft i magen. Mange opplever at søtningsmidlene aspartam, sukralose og stevia er lettere å fordøye.
  • Fibertilskudd med psylliumfrø/loppefrø

Det vil være individuelt hva man reagerer på. Husk at det ikke er lurt å kutte ut grønnsaker og frukt, så prøv deg fram og finn ut hva du tåler. Det du tåler dårligere kan du enten kutte ut, spise sjeldnere eller spise mindre mengder av.

Fiber
 

Du legger et godt grunnlag for en normalt fungerende fordøyelse med et fiberrikt kosthold, med blant annet mye grønnsaker, poteter, frukt, bær og grove kornprodukter, samt belgvekster.

Kostfiber er en type karbohydrater som ikke blir fordøyd i magesekken eller i tynntarmen. Du finner naturlig kostfiber i matvarer fra planteriket. Fiber sveller i kontakt med væske. Noen fibertyper danner et planteslim som virker smørende på innsiden av tarmen. De myke svellede fibrene blander seg med tarminnholdet og gir det større volum, samt gjør tarminnholdet mykt. Når volumet på tarminnholdet øker, presser dette mot tarmveggen. Trykket stimulerer den naturlige tarmbevegelsen, som bidrar til å føre tarminnholdet videre.

Hvis du nylig har gått over til mer fiberrik kost, kan du imidlertid oppleve økt oppblåsthet. Skal du øke fiberinntaket bør det derfor gjøres gradvis. (1)

Pass dessuten på å drikke mye vann i løpet av dagen, da dette vil bidra til å mykgjøre tarminnholdet.

  1. Bio-Life Bio-Dophilus Gold - 30 kapsler
    -15%
    Bio Life Bio-Life Bio-Dophilus Gold - 30 kapsler
    Tilbudspris 518,- Før 609,-
    På lager i nettbutikken
  2. Udo´s Choice Melkesyrebakterier Super 8
    -15%
    Udo´s Choice Udo´s Choice Melkesyrebakterier Super 8
    Tilbudspris 392,- Før 461,-
    På lager i nettbutikken

Melkesyrebakterier
 

Melkesyrebakterier er svært gunstig å ta når du ønsker en godt fungerende fordøyelse. Når maten har passert tynntarmen, føres den videre gjennom tykktarmen der melkesyrebakteriene holder til. Disse bidrar til den videre prosessen med å fordøye maten. Noen ganger oppstår det ubalanser i normalfloraen. Da kan det være nyttig å tilføre litt ekstra av de gode melkesyrebakteriene, enten via syrnede melkeprodukter tilført bakteriekulturer eller via kosttilskudd.

Du kan også med fordel la fermentert mat og drikke, som har et naturlig høyt innhold av melkesyre og melkesyrebakterier, være en del av kostholdet ditt.

  1. Melkesyrebakterier
    Sunkost Kosttilskudd Melkesyrebakterier
    229,-
    På lager i nettbutikken
  2. Udo´s Choice Melkesyrebakterier 16-49 år
    Udo´s Choice Udo´s Choice Melkesyrebakterier 16-49 år
    332,-
    På lager i nettbutikken

Fordøyelsesenzymer
 

Enzymer, som finnes naturlig i magesekken, fungerer ved å bryte ned maten og gjøre næringsstoffene tilgjengelige for næringsopptaket. Fordøyelsesenzymer er et tilskudd man benytter etter behov – til et eller flere måltider per dag, eller når du spiser akkurat det du vet du reagerer på.

Plages du med oppblåsthet, luft i magen, sure oppstøt eller stinn mage etter måltidene, er det lurt å ta et tilskudd med enzymer rett før du begynner å spise. Mangler du enzymer vil du merke effekten av disse tilskuddene innen kort tid, gjerne samme dag.

Fysisk aktivitet
 

Å være aktiv og å trene kan ha en gunstig effekt på fordøyelsen, på den måten at fysisk aktivitet kan bidra til normal tarmfunksjon og dermed redusere sjansen for forstoppelse, en tilstand som kan medføre luftplager. Rask gange i 20-30 minutter om dagen er en god start.(1)

Stress og magen
 

Stress og psyken kan i stor grad virke inn på tarmfunksjonen. Norsk Helseinformatikk skriver at det å være stresset, deprimert eller å slite med angst kan bidra til mageproblemer.(1)

Det er derfor viktig å jobbe med å roe ned hvis du sliter med stressmage, for eksempel ved hjelp av yoga og meditasjon. Det er også viktig å prøve å leve mer regelmessig, med gode søvnvaner og regelmessige måltider. Opplever du hverdagen som litt tung og vanskelig, kan det hjelpe å oppsøke noen å snakke med, for eksempel en samtaleterapeut.

Har du større og vedvarende plager med oppblåst mage, og endringer i kost eller aktivitet ikke hjelper, bør du få dette sjekket hos legen.(1)

Kosttilskudd ved oppblåsthet
 

Digest Plus fra Ayurved er kapsler med urter som tradisjonelt er blitt brukt ved oppblåsthet, blant annet fennikel, ingefær og lang pepper.

Fedon GasFix er tabletter som inneholder et enzym, alfa-galaktosidase-enzym. Brukes ved oppblåsthet etter inntak av matvarer som hos noen kan skape luftplager, som fullkorn, belgfrukter, nøtter, frø og grønnsaker som kål og løk.

Lectinect Mage inneholder biologisk aktive lektiner fra hyllebær. Lektiner er en type proteiner. Tilskuddet brukes ved luft i magen, samt hard mage, løs mage og ved sure oppstøt. Tabletter.


  1. Digest Plus
    Ayur Ved Digest Plus
    289,-
    På lager i nettbutikken
  2. Lectinect Mage - 60 tabletter
    -20%
    Lectinect Lectinect Mage - 60 tabletter
    Tilbudspris 319,- Før 399,-
    På lager i nettbutikken

Tilskudd med melkesyrebakterier
 

Kosttilskuddet Bio-Life BioDophilus Gold tilfører minst 50 milliarder bakterier fra 15 ulike bakteriestammer. Bakteriene tåler syren i magesekken og gallen i tarmen, slik at de overlever på vei ned til tykktarmen, der melkesyrebakterier finnes naturlig. Kapsler.

Prøv også Bio-Life BioDophilus som tilfører 8 milliarder bakterier fra 8 ulike bakteriestammer. Kapsler.

Sunkost Melkesyrebakterier inneholder 8 milliarder melkesyrebakterier per døgndose, fra 6 ulike veldokumenterte bakteriestammer. Inneholder også kalsium, vitamin C og selen. Kapsler.

 

Udo´s Choice Super 8 er et spesielt konsentrert og bredspektret melkesyrebakterie-tilskudd. Produktet inneholder et spesielt høyt antall melkesyrebakterier. Kapsler.

Solaray Multidophilus 12 er kapsler med 20 milliarder melkesyrebakterier fra 12 spesielt utvalgte bakteriestammer. Kapselen har såkalt "Delayed Release"-effekt, det vil si at den har økt motstandskraft mot magesyren, slik at mer av melkesyrebakteriene kommer fram til tarmene.

Kosttilskuddet Molkosan fra A. Vogel er fermentert myse laget fra økologisk melk. Den fermenterte mysen er rik på melkesyre L+ og brukes for å fremme en normal fordøyelse. Flytende.

Probioform Probiotika er et flytende melkesyrebakterietilskudd, som også inneholder enzymer, syrer og villgjær.

  1. Bio-Life Bio-Dophilus 90 kapsler
    -15%
    Bio Life Bio-Life Bio-Dophilus 90 kapsler
    Tilbudspris 311,- Før 366,-
    På lager i nettbutikken
  2. Solaray Multidophilus 12
    Solaray Solaray Multidophilus 12
    499,-
    På lager i nettbutikken

Tilskudd med fordøyelsesenzymer
 

Solaray Super Digestaway inneholder et plantebasert enzymkompleks som kan brukes ved ulike fordøyelsesplager. Kosttilskuddet inneholder også aminosyren glutamin og urter for fordøyelsen. Kapsler.

Shift SuperZym Bredspektret inneholder enzymer for fordøyelsen. Dette er et bredspektret enzymkompleks, passer blant annet for personer som sliter med å fordøye karbohydrater. Kapsler.

Kosttilskudd for normal tarmfunksjon
 

Hvis du sliter med treg mage og oppblåsthet, kan tilskudd av kostfiber være gunstig. Frukt & Fiber er rik på kostfiber og inneholder ekstrakt av rabarbra, daddel, fiken og tamarind. Velg mellom tabletter og frukt-terninger.

Tilskudd for leveren
 

Et annet organ som påvirker fordøyelsen er leveren. Leveren produserer galle som bidrar til fordøyelsen av fett. Lever man usunt for eksempel med mye alkohol og fet mat, påvirkes leveren. Noen urter og næringsstoffer kan bidra til å støtte leveren.

Tilskuddet Active Liver inneholder mariatistel, artisjokk, gurkemeie og sort pepper samt næringsstoffet kolin, og er et eksempel på et tilskudd som kan være godt for leveren. Artisjokk støtter opp under den daglige lever- og gallefunksjonen, og innholdet av kolin bidrar til en normal leverfunksjon og til fettstoffskiftet. Kan brukes som en støttende rensekur 3-4 ganger i året, eller i perioder hvor du lever spesielt usunt.

Rensekuren Oxytarm er et annet produkt for fordøyelsen. Produktet inneholder magnesium, i form av et magnesiumkompleks som er laget for å virke lokalt i tykktarmen.

Teer
 

Kloster Salvie te inneholder urten salvie som tradisjonelt er brukt ved lette fordøyelsesplager og oppblåsthet.

Kloster Anis Fennikel Karve te inneholder urtene anis, fennikel og karve som tradisjonelt er brukt blant annet ved oppblåsthet.

Kilder:

1 Norsk Helseinformatikk, «Råd mot oppblåst mage» https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/rad-mot-oppblast-mage/

2 Norsk Helseinformatikk, «Belgfrukter – supermat» https://nhi.no/kosthold/ernaring/belgfrukter-supermat/