Te – populær drikk i årtusener

Styrk deg på en varm kopp te

Visste du at te er den mest populære drikken i verden, etter vann? Te er blitt drukket i tusenvis av år – som nytelse, til ritualer og for sine helsefremmende virkninger.


Tekst: Ingvild Bjerke Høygaard

Te drikkes over hele verden for smakens skyld. Ulike urte-teer er dessuten gjennom tidene blitt brukt for å støtte opp om kroppens normale prosesser, samt ved lette plager. Urte-te er blant annet brukt for å støtte opp om normal søvn og ro, samt kroppens naturlige utrensingsprosesser, og det er brukt ved forkjølelsessymptomer.

Opprinnelig ble tebusken, Camellia sinensis, dyrket til bruk ved lette plager i Kina. Fortsatt er te av stor betydning i Øst-Asia, særlig i Kina og Japan, og te brukes blant annet ved seremonier og selskapeligheter, på lik linje med vin i Vesten og kaffe i Midt-Østen.

Les mer om teene fra tebusken

Kom til Europa på 1500-tallet

Teen kom først til Europa på 1500-tallet med nederlandske ostindiafarere, teen ble da brukt ved lette plager. Først etter 1610 ble te handelsvare i Europa, kaffe hadde da allerede vært på markedet lenge. Kaffen har altså lenger historie som drikk i Europa enn teen.

Te er i dag den mest populære drikken på verdensbasis, etter vann. Storbritannia og Irland er landene i Europa der det drikkes mest te.

Tebusken Camellia sinensis – rik på antioksidanter

Te fra tebusken, det vil si svart te, grønn te, hvit te, oolong-te, matcha-te og pu-erh-te, inneholder antioksidanter av typen flavonoider. Antioksidanter bidrar til å motvirke de skadelige effektene av frie radikaler, stoffer som dannes naturlig i cellenes stoffomsetning (celleåndingen). Antioksidantene bidrar til å nøytralisere de frie radikalene og dermed til å beskytte celler og vev.

Koffeinholdig te fra tebusken

Alle varianter av te fra tebusken inneholder dessuten koffein. Koffein ble tidligere gjerne kalt tein når det forekom i te. Koffein har en stimulerende effekt på kroppen, som blant annet kan gjøre at vi blir våkne.

I 1 dl kaffe er det i omtrentlig 40 mg koffein, dvs. ca. 80 mg i en kaffekopp på 2 dl. I en litt større tekopp på ca. 2,4 dl finner du ca. 47-53 mg koffein i svart te, 20-45 mg i grønn te og 6-60 mg i hvit te. Matcha har høyt koffeininnhold og inneholder i snitt 70 mg koffein per teskje med pulver.

Te fra tebusken inneholder også blant annet garvestoffer og garvesyre, garvesyre kan hemme opptaket av jern av typen hem-jern i maten. Derfor bør slik te helst drikkes utenom måltider, for optimalt opptak av ikke-hemjern, fra blant annet kornvarer, belgfrukter, grønnsaker og frukt. Te fra teplanten inneholder dessuten ulike eteriske oljer, noe som bidrar til lukt og smak.

Urte-teer

I tillegg til te fra tebusken, finnes det et bredt utvalg av urte-teer. Urte-teer lages fra urter, tørkede frukter, blomster, frø eller røtter, og de kommer i mange ulike smaker og varianter. Du får blant annet teer av urtene ingefær, ginseng, hibiskus, kamille, solhatt, nype, mint og rooibos.

Urte-teer har ofte lavere konsentrasjoner av antioksidanter enn te som kommer fra teplanten Camellia sinensis, men de er gjerne rike på andre plantevirkestoffer. En del urte-teer drikkes gjerne for å støtte kroppen ved lettere plager.

Infusjonsteer

I tillegg finner du mange ulike infusjonsteer av blant annet frukt og bær. Infusjon betyr at planter eller frukter, som ikke kommer fra teplanten camellia sinensis, trekkes i vann som har kokt opp.

Koffeinfri svart og grønn te

I tillegg til urte-teer og teer med kun frukt og bær, som er koffeinfrie, får du også enkelte svarte og grønne teer der koffeinet er fjernet.

Fra English Tea Shop får du koffeinfri svart te, og fra Ministry of Tea får du koffeinfri grønn te.

Ekstra smak til teen

Hvis du ønsker mer smak i teen kan du presse juice fra en sitron i tekoppen rett etter at teen har trukket, bruk gjerne opptil en halv sitron hvis du er glad i sitron. For mer smak kan du også tilsette honning, kanel, fersk ingefær eller fersk mynte. Prøv deg frem!