Cashewnøtter

Visste du at cashewnøtten henger på undersiden av en paprikalignende frukt på cashewtreet? Cashewnøtter er spesielt rike på protein, enumettede fettsyrer og flere vitaminer og mineraler.


Tekst: Ingvild Bjerke Høygaard

Én nøtt per cashewfrukt

Cashewnøtten kommer opprinnelig fra Brasil, og dyrkes i dag både i Asia, Afrika og Sør-Amerika. Landet i verden hvor man spiser mest cashewnøtter er India.

Sunkost Cashewnøtter kommer fra Vietnam.

Nøtten vokser på cashewtreet, som trenger et varmt og fuktig klima. Visste du at hver enkelt cashewnøtt henger på undersiden av en cashewfrukt? Det vokser altså kun én nøtt på hver cashewfrukt, som er paprikaformet. Botanisk sett er cashewnøtten et frø og ikke en nøtt. Selve cashewfrukten, eller casheweplet som det også kalles, kan også spises, og brukes til å lage syltetøy, chutney, vin og likør.

Mild og søtlig smak

Smaken på cashewnøtten er søtlig og mild, og nøtten har en både fast og litt kremete, rik konsistens.

 

Proteinrike

Cashewnøtter er spesielt rike på enumettet fett. De inneholder også flerumettet fett. Enumettet og flerumettet fett er umettet fett, som er det «sunne» fettet som vi anbefales å spise mer av.

Cashewnøtter har også et høyt innhold av protein. De er også rike på vitaminene B1 (tiamin) og B6, samt mineralene jern, kalium, magnesium, sink, kobber og fosfor, og er dessuten blant de få nøttene som inneholder jod.

Slik bruker du cashewnøtter

Cashewnøtter er godt egnet som snacks eller mellommåltid. Det anbefales å spise en liten neve usaltede nøtter daglig.

Sunkost Cashewnøtter er rå og ikke varmebehandlet, samt økologiske. Dette er naturligvis det sunneste alternativet.

Sunkost Cashewnøtter Ristet & Saltet er økologiske cashewnøtter som er ristet og saltet. Ristede og saltede cashewnøtter kan imidlertid være en fin og sunnere snacks enn mange andre alternativ.

Rå cashewnøtter er også perfekte å bruke til å lage nøttesmør, cashewsmør, samt nøttedrikk. Nøttene er også godt egnet i asiatiske matretter, for eksempel indiske og kinesiske. Bruk dem gjerne i wok.

Her har du en spennende nøttestek med cashewnøtter og hasselnøtter, som også passer fint for veganere:

Vegansk nøttestek med cashewnøtter

Nøttestek med quinoa

Oppskrift/bilde av Desiree Andersen

Du trenger, til 1 stek:

Slik gjør du

1. Sett ovnen på 200 grader.
2. Del opp løk, sjalottløk, hvitløk, fennikel og purre. Varm opp oljen i en stekepanne og surr alt til løken blir blank.
3. Kjør cashewnøtter, hasselnøtter og vegansk ost i en food processor. Tilsett grønnsakene og gjenta prosessen.
4. Bland inn ukokt quinoa, chia egg og resten av ingrediensene.
5. Ha blandinga over i en brødform på ca. 2 liter.
6. Stekes midt i ovnen i 30 minutter. Dekk så til med bakepapir og stek i en time til.
7. La steken hvile i 20 minutter før du deler den opp. 

 

Optimal oppbevaring av cashewnøtter

Cashewnøtter oppbevares aller best i 8-12 °C. Etter åpning av posen er det best å oppbevare nøttene i kjøleskapet.


Kilder: Nasjonalt råd for ernæring, «Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer. Metodologi og vitenskapelig kunnskapsgrunnlag». Helsedirektoratet, 2011, Helsedirektoratet, «Anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet», rapport IS–2170. 2014, Fedon Helse, «Nøtter har aldri vært «nei-mat»Matvaretabellen.no, Store norske leksikon, «Nøtt», Opplysningskontoret for frukt og grønt, «Cashewnøtter»Store norske leksikon, «Kasjunøtter».