Melatonin i alle former

Melatonin har blitt populært som tilskudd for søvn. Tilskuddene kommer i mange former, les mer om det her.


Tekst: Ingvild Bjerke Høygaard

Mange sliter med søvnen. Kanskje du sliter med å sovne om kvelden, eller kanskje du våkner på natten og får ikke sove igjen.

Vi ser at søvnvansker blant annet øker i gruppen unge voksne. Det samme gjør bruken av sovemedisiner blant ungdom og unge voksne.

Melatonin har blitt et populært tilskudd for søvn for voksne i alle aldersgrupper. Melatonin er et hormon vi har naturlig i kroppen. Hormonet kan også tas som tilskudd, og melatonin fås reseptfritt som kosttilskudd i døgndoser opp til 1 mg. Tilskuddet brukes ved lettere søvnvansker.

Melatonin gjør at vi blir trøtte

I kroppen skilles melatonin ut fra epifysen som ligger dypt inne i hjernen. I tillegg dannes hormonet i netthinnen i øyet. Den naturlige utskillelsen av melatonin i kroppen avhenger av lys og mørke i omgivelsene. Utskillelsen starter om kvelden når det blir mørkt rundt oss. Melatoninutskillelsen gjør at vi blir trøtte og får sove når vi legger oss.

Melatonin ved lettere søvnproblemer, skiftarbeid og jetlag

Melatonintilskudd kan brukes ved lettere søvnproblemer og innsovningsvansker. Melatonin kan virke lett søvngivende og kan bidra til normal søvn ved lettere søvnbesvær, samt kan bidra til å redusere innsovningstiden. Melatonin er også gunstig ved skiftarbeid når du trenger å sove på andre tidspunkt enn når det er mørkt ute.

Den gunstige virkningen ved lettere søvnvansker, innsovningsvansker og skiftarbeid, oppnås ved å innta 1 mg melatonin ved leggetid.

Hvis det ikke er innsovningen du sliter med, men med oppvåkning på natten, kan du eventuelt ta melatonintilskuddet da i stedet. En flaske flytende melatonin på nattbordet kan være en god idé dersom du ofte våkner på natten. Tilskuddet går ut av kroppen igjen etter ca. 3-4 timer.

Melatonintilskudd er også godt egnet når du har jet-lag på reise. Melatonin bidrar til å lindre den subjektive opplevelsen av jetlag. Dette gjelder ved inntak av minst 0,5 mg melatonin ved leggetid den første reisedagen og deretter noen dager etter ankomst til reisemålet.

Flytende, tabletter, sugetabletter og kapsler

Melatonintilskudd kommer i mange former. Du får flytende tilskudd, også kalt melatonindråper. Videre får du sugetabletter, tabletter og kapsler med melatonin. Noen tabletter og kapsler med melatonin er også tilsatt urter for ekstra virkning.

Det finnes altså en form for melatonin som alle kan innta. Noen har av vansker med å svelge tabletter, for eksempel eldre og ved tilstander som påvirker svelgefunksjonen. Da kan flytende tilskudd egne seg.

Skal du ut og reise, kan det være mest praktisk med tabletter, kapsler eller sugetabletter.

Melatoninopptaket starter i munnhulen

Ved både flytende tilskudd og sugetabletter starter opptaket allerede i munnhulen. Dermed kommer melatoninet raskere ut i blodbanen ved flytende tilskudd og sugetabletter. Tabletter og kapsler må først komme seg ned i magen og løses opp, før melatoninet videre opptas via fordøyelsessystemet og føres ut i blodbanen. Da tar det noe lenger tid før melatoninet er ute i blodbanen. Alle melatonintilskudd virker imidlertid raskt, da de skal tas ved leggetid og gjøre deg søvnig når du legger deg for å sove.

Det har ikke noe å si om du tar melatonintilskudd utenom mat eller om du spiser eller drikker noe samtidig. Opptaket av melatonin blir svært lite påvirket av matinntak.

Binder seg til melatoninreseptorer

Melatoninets effekt når du tar melatonintilskudd, starter først etter at melatoninet er ute i blodbanen og deretter føres med blodet til de ulike melatoninreseptorene rundt omkring i kroppen. En reseptor er en slags mottaker på cellene som er designet for å ta imot et spesifikt stoff, i dette tilfellet melatonin. Effekten starter når melatoninet fester seg til disse melatoninreseptorene.

Disse reseptorene finnes blant annet i hjernen. Melatoninreseptorene som er spesielt viktige for døgnrytmereguleringen og dermed søvn, sitter på fremre del av hypothalamus. Hypothalamus er en del av mellomhjernen, og herfra styres blant annet kroppens døgnrytme. Her reguleres dermed blant annet at vi blir trøtte om kvelden og våkne om morgenen.

Vi har også melatoninreseptorer flere steder i kroppen, blant annet i blodårene. Når melatoninet fester seg til disse reseptorene, bidrar dette til at kroppstemperaturen senkes. Dette kan spille en rolle for døgnrytmen og føre til økt søvnbehov.

Hvor kommer melatoninet fra?

Melatonin i kosttilskudd fremstilles i dag syntetisk på i et laboratorium. Tidligere ekstraherte man melatonin fra epifysen hos dyr.

Flytende melatonintilskudd og sugetabletter

Blant de flytende tilskuddene, også kalt melatonindråper, får du MSM Flytende Melatonin, Solaray Melatonin Flytende og Supravit Melatonina Dråper. Som sugetabletter får du Lectinect Melatonin Forte.

MSM Flytende Melatonin har en mild og god søtsmak.

Solaray Melatonin Flytende har en mild smak av bringebær.

Supravit Melatonina Dråper inneholder i tillegg til melatonin også griffoniaekstrakt med 5-HTP (5-hydroksytryptofan), aminosyren L-tryptofan og vitamin B6. Vitamin B6 bidrar til normal energiomsetning og til å redusere tretthet og utmattelse. Supravit Melatonina kommer også som tabletter.

Lectinect Melatonin Forte er sugetabletter som du tar før leggetid. Tilsatt peppermynte for smak og for en beroligende effekt.

  1. MSM Flytende Melatonin
    MSM NORGE MSM Flytende Melatonin
    199,-
    På lager i nettbutikken
  2. Solaray Melatonin Flytende
    Solaray Solaray Melatonin Flytende
    329,-
    På lager i nettbutikken
  3. Supravit Melatonina Dråper
    Supravit Supravit Melatonina Dråper
    289,-
    På lager i nettbutikken
  4. Lectinect Melatonin Forte
    Lectinect Lectinect Melatonin Forte
    199,-
    På lager i nettbutikken

Tabletter og kapsler

I tablettform har du Sunkost Melatonin + Urtekompleks, Supravit Melatonina, Pharma Nord Bio-Melatonin Kompleks og New Nordic Melissa Dream plus Melatonin. Som kapsler får du Shift Melatonin.

Noen av melatonin-tilskuddene i tablett- og kapselform er tilsatt andre substanser, for eksempel urter, vitaminer eller mineraler som kan bidra til å understøtte effekten av produktet.

Sunkost Melatonin + Urtekompleks inneholder i tillegg til melatonin et bredspektret urtekompleks med safran, sitronmelisse, grønn te, kamille og lindeblomst, kjent for sine lett beroligende og avslappende egenskaper. Produktet inneholder også magnesium og vitamin B2, B6 og B12 som bidrar til å redusere tretthet og utmattelse.

Supravit Melatonina tabletter inneholder melatonin, aminosyren L-tryptofan og vitamin B6. Vitamin B6 bidrar til nervesystemets normale funksjon og til å redusere tretthet og utmattelse.

Pharma Nord Bio-Melatonin Kompleks inneholder i tillegg til melatonin 10 mg niacin (vitamin B3) som er en forløper til melatonin.

New Nordic Melissa Dream plus Melatonin inneholder i tillegg til melatonin sitronmelisse, l-theanin, kamille og vitamin B-kompleks. Sitronmelisse er en urt som er mye brukt for å støtte normal søvn. Vitamin B6 og B12 bidrar til nervesystemets normale funksjon og til å redusere tretthet og utmattelse.

Som kapsler får du Shift Melatonin. Her er melatonin kombinert med en teknologi kalt N-Dur XR, som gjør at melatoninen frigjøres over en lengre periode. Tilskuddet kan dermed bidra til å støtte opp under søvnen i opptil 6 timer.

  1. Sunkost Melatonin + Urtekompleks
    -10%
    Sunkost Kosttilskudd Sunkost Melatonin + Urtekompleks
    Tilbudspris 224,- Før 249,-
    På lager i nettbutikken
  2. Supravit Melatonina
    Supravit Supravit Melatonina
    229,-
    På lager i nettbutikken
  3. Bio-Melatonin Kompleks
    Pharma Nord Bio-Melatonin Kompleks
    112,-
    På lager i nettbutikken
  4. Melissa Dream plus Melatonin
    New Nordic Melissa Dream plus Melatonin
    279,-
    På lager i nettbutikken

Kilder: Norsk Helseinformatikk, «Melatonin», Tidsskriftet for den norske legeforening, «Melatonin – bruk og misbruk», Store medisinske leksikon, Hypothalamus, National Center for Complementary and Integrativ Health, «Melatonin: What You Need To Know», , Folkehelseinstituttet, «Søvnvansker øker hos unge voksne»

Helse Bergen, «Melatoninbehandling av søvnproblemer», Helsenorge.no, «Gode råd for bedre søvn», Helsebiblioteket.no, «Søvnvansker», Norsk Helseinformatikk, «Markedet for produkter med melatonin er endret», Relis (produsentuavhengig legemiddelinformasjon for helsepersonell), «Dosering melatonin til barn 6-12 år», Tidsskriftet for den norske legeforening, «Melatonin – bruk og misbruk»