Vitamin B12 for energi og nervesystemet

Vitamin B12 bidrar til å redusere tretthet og utmattelse og er et viktig vitamin for energiomsetningen i kroppen. Dette er altså et vitamin du bør passe på å få i deg tilstrekkelig av.

Vitamin B12 inngår i mange reaksjoner i kroppen og bidrar blant annet til normal energiomsetning og normal funksjon av nervesystemet. Vitaminet er også viktig for produksjonen av røde blodceller.

Må tilføres
 

Vitamin B12 er et vannløselig vitamin som også går under navnet kobalamin. Noe vitamin B12 dannes av bakterier i tarmen (4), men det er ikke tilstrekkelig. Vitaminet må derfor tilføres via mat eller som tilskudd (2).

Norsk Helseinformatikk skriver at kobalamin er bundet til to ulike proteiner i blodet, transkobalamin og haptokorrin. De forklarer videre at transkobalamin binder 10-30 prosent av vitaminet i blodet, noe som utgjør den aktive formen av kobalamin. Haptokorrin binder på sin side 70-90 prosent av vitaminet, og dette utgjør et lager av vitamin B12 i blodet. I tillegg lagres vitamin B12 i leveren (2).

  1. Flytende B12 30 ml
    Flytende B12 30 ml
    199,-
    På lager i nettbutikken

Viktig for energi og nervesystemet
 

Vitamin B12 bidrar til normal energiomsetning og bidrar til å redusere tretthet og utmattelse. Dette er altså et viktig vitamin for kroppens energinivå.

Videre bidrar vitamin B12 til nervesystemets normale funksjon og til normal psykologisk funksjon. Hos små barn er vitamin B12 nødvendig for utvikling av nervesystemet og hjernen (1).

  1. Marigold Engevita næringsgjær m/B12
    Marigold Engevita næringsgjær m/B12
    132,-
    På lager i nettbutikken

Dannelse av røde blodceller
 

Vitamin B12 bidrar også til normal dannelse av røde blodlegemer. Videre spiller vitaminet en rolle i celledelingsprosessen. Celledeling er nødvendig for vekst og ved erstatning av døde celler i kroppen.

I tillegg bidrar vitaminet til immunsystemets normale funksjon. Et normalt fungerende immunsystem er viktig for kroppens motstandskraft og altså for at du skal holde deg frisk.

Vitamin B12 bidrar også til normal omsetning av homocystein. Homocystein er en aminosyre, og aminosyrer er byggesteiner i proteinene i kroppen.

Kjøtt, fisk og meieriprodukter
 

Du finner vitamin B12 i animalske matvarer som kjøtt, fisk, meieriprodukter og egg. Videre kan du finne vitamin B12 i melkesyregjærede grønnsaker, men dette vil oftest ikke være nok alene, om du har et vegetariansk kosthold (1). Vitaminet finnes også i gjærekstrakt.

Hvis du er vegetarianer eller veganer, anbefales du å ta tilskudd av vitamin B12. Tilskuddet kan være i form av kosttilskudd eller matvarer som er beriket med vitamin B12. Vitamin B12 er ofte tilsatt i plantedrikker og andre veganske produkter, som vegansk ost.

Mangel på vitamin B12
 

Du kan måle nivået av vitamin B12 i blodet ved hjelp av en blodprøve hos fastlegen. Ifølge Norsk Helseinformatikk er det uenighet om hva som er optimal verdi av vitamin B12 i blodet, når det ikke foreligger mangelsymptomer (2).

Risikogrupper for mangel på vitamin B12 er blant annet gravide og ammende kvinner som spiser lite kjøtt eller er veganere/vegetarianere. Andre risikogrupper for mangel på vitamin B12 er eldre, personer med anemi, alkoholikere, personer med kroniske mage-tarmsykdommer og personer som har gått lenge på enkelte legemidler (2).

Når trenger du tilskudd?
 

Spiser du lite kjøtt, fisk, egg eller meieriprodukter, eller har et lite variert kosthold, kan det være du får i deg for lite av vitamin B12 gjennom kosten. Da kan det være gunstig å ta tilskudd av vitamin B12.

Det kan også være gunstig å ta tilskudd av vitamin B12 hvis du har redusert opptak av dette vitaminet i kroppen. Redusert opptak kan skyldes plager i mage-tarmkanalen, som for eksempel mangel på produksjon av intrinsisk faktor i magesekken (3). Intrinsisk faktor er nødvendig for opptak av vitamin B12 i tynntarmen.

Opptaket av vitaminet vil også være dårlig hvis du har lav syreproduksjon i magesekken, har operert bort en del av magesekken eller siste del av tynntarmen, eller hvis du har en betennelse i tynntarmen (2).

  1. BioActive B12 600 µg
    -20%
    BioActive B12 600 µg
    Tilbudspris 175,- Før 219,-
    På lager i nettbutikken
  2. Liposomal B12 med Folat
    Liposomal B12 med Folat
    498,-
    På lager i nettbutikken

Kosttilskudd med vitamin B12
 

Det veganske kosttilskuddet MSM Flytende B12 inneholder en høy dose av vitamin B12. Her er vitaminet i form av metylkobalamin, som regnes som den mest opptakelige formen for vitamin B12. Fordelen med et flytende B12-tilskudd er at opptaket starter allerede i munnhulen.

Du får også kosttilskuddet Biosym Veg B12, som er et vegansk, høydose vitamin B12-tilskudd i form av sugetabletter. Også her er vitaminet i form av metylkobalamin. Opptaket begynner allerede i munnens slimhinner.

BioActive B12 fra PharmaNord er sugetabletter med smak av peppermynte, som inneholder vitamin B12 i form av metylkobalamin, altså den aktive formen. Tablettene kan suges eller tygges, og også her vil opptaket hovedsakelig skje via munnslimhinnen.

Camette Vitamin B12 Cyanocobalamin inneholder en høy dose vitamin B12.

Du får også det flytende tilskuddet BioLife Aktiv B-12, med metylkobalamin og adenosylkobalamin, de to mest bioaktive formene av vitamin B12. Opptaket starter i munnhulen også her.

Bjæst B12 inneholder er et vitamin B12-tilskudd som er basert på naturlig gjær. Produktet er vegansk.

1 Matportalen.no (V/Mattilsynet, Helsedirektoratet, Folkehelseinstituttet, Veterinærinstituttet, NIBIO, Havforskningsinstituttet, Vitenskapskomiteen for mat og miljø (VKM) og Statens strålevern), «Vegetarianere»: https://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/vegetarianere
2 Matportalen: Norsk Helseinformatikk, «Vitamin B12, kobalamin» https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/undersokelser/vitamin-b12-kobalamin
3 Helsenorge.no, «Vitamin B12-mangel» https://www.helsenorge.no/sykdom/blod-og-lymfe/vitaminb12-mangel
4 Store medisinske leksikon, «Kobalamin», https://sml.snl.no/kobalamin