Basetips for en sunn, slank og sprek kropp

Disse enkle tipsene kan alle klare.

Mål om en sunnere og sprekere kropp? Det er fort gjort å tenke litt for komplisert når man ønsker å komme i bedre form, eller spise sunnere. Det florerer av tips og råd om trening – og det kan fort bli vanskelig å vite hvor man skal begynne.

Her er 5 enkle basetips mot en sunn og sprek kropp
 

  • Sett deg som mål å gå minst 30 minutter hver dag. Det kan være til jobben, til en busstopp litt lenger unna eller opp trapper. Tar du de ekstra små gåturene vil det utgjøre en stor forskjell hvis du gjør det hver dag.
     
  • Start dagen med et stort glass vann, gjerne med sitron. Det å få i seg væske om morgenen er viktig  slik at du får gjenopprettet væskebalansen, og kroppen setter i gang utskillelsen av avfallsstoffer. Ha alltid en vannflaske tilgjengelig på jobb – og drikk jevnlig!
     
  • Ta deg tid til å bevege deg på jobb. Strekk og gjør enkle tøyeøvelser. Det bedrer blodsirkulasjon, gjør deg smidigere og gir overskudd.
  • Nyt nattesøvnen. Søvn er avgjørende for overskudd i hverdagen, som igjen påvirker ditt aktivitetsnivå.
     
  • Prøv så godt du kan å kutte ut sukker i kostholdet. Inkluder mye grønnsaker, gjerne både til lunsj, middag og kvelds. Inkluder proteinkilder til måltidene, f.eks egg, kjøtt, mange meieriprodukter, bønner med mer.

PT – Johanna sine beste tips
 

  • Ikke gjør alt på en gang! Ikke legg til 6 treningsøker hver uke, hvis du ikke er vant til det. Ikke kutt ut drastisk på mat, og ikke tenkt at du ikke kan kose deg med et glass vin eller en sjokolade. Ikke overdriv, sjansen er stor for at man ikke orker å forandre hele livet så veldig lenge. Det er mye bedre å forandre på små ting som kommer til å gjøre mye.
     
  • Legg inn treningsøkten der det passer deg i hverdagen. Ikke der noen sier det er best. Gjør den treningsformen du liker, ikke den noen har fortalt deg at fungerer best. Det beste for deg er å gjøre det du liker og JA!: Det er alltid noe du liker