Fettforbrenning - Når du ønsker å øke forbrenningen

Ønsker du å gå ned i vekt, er forbrenningen viktig. Her har du noen tips til hvordan du kan støtte kroppens naturlige forbrenning.

Lav forbrenning kan gjøre det vanskeligere for deg å gå ned i vekt. Forbrenning er prosessen der kroppen bruker energi fra mat og drikke (kalorier) til å lage energi. Kroppen bruker energien til å vedlikeholde alle livsnødvendige prosesser. Et overskudd av energi via inntaket, lagres som fett.(1)

Hvileforbrenning
 

Hvileforbrenningen, også kalt basalforbrenningen, er mengden kalorier vi forbrenner når vi ikke er i aktivitet. Visste du at hvileforbrenningen utgjør ca. 60-75 prosent av kaloriene du forbrenner i hverdagen? Selv om du hviler, trenger kroppen energi til de grunnleggende og livsnødvendige prosessene i celler og vev. Dessuten øker hvileforbrenningen når vi spiser og fordøyer mat i løpet av et døgn, sett i forhold til om vi faster.(1)

  1. Lectinect Naturlig Jod
    Lectinect Lectinect Naturlig Jod
    299,-
    På lager i nettbutikken
  2. Diet Coffee
    Sunkost Diet Coffee
    219,-
    På lager i nettbutikken

Muskler øker forbrenningen
 

Vi er utstyrt med ulik forbrenning. Hvileforbrenningen avhenger blant annet av kroppsvekten. Gener kan spille inn på hvor høy forbrenning du har, blant annet fordi genene påvirker muskelstørrelse og evne til å bygge muskler. Muskler forbrenner mer energi enn det fett gjør. Økt muskelmasse gjør dermed at hvileforbrenningen øker. (1) (2)

Siden menn ofte har større muskelmasse enn kvinner, har de gjerne høyere hvileforbrenning. Når vi blir eldre, får dessuten de fleste lavere hvileforbrenning, rett og slett fordi vi gjerne mister muskelmasse med alderen. Da reduseres altså forbrenningen, fordi muskler forbrenner mer energi enn fett.(1)

Kjenner du noen som har spesielt høy forbrenning, kan det også skyldes at personen er mer aktiv enn andre.(1)

Vekt og forbrenning
 

Stort sett handler vektnedgang om å bruke mer energi enn du inntar i kalorier. Inntar du flere kalorier, altså mer energi, enn du forbruker, så lagres overskuddet som fett.(1)

Det du spiser er altså avgjørende for om du klarer å gå ned i vekt eller ikke. Det er også viktig å holde seg i form, mosjon og trening er generelt sunt for kroppen, men i forbindelse med vektreduksjon er det et par ting å tenke på. Det å trene kan også gjøre deg mer sulten, da er det viktig å ha planen klar for hva du skal spise etter trening.

I tillegg risikerer du å miste muskelmasse når du slanker deg, noe som er lite gunstig med tanke på forbrenningen som da vil reduseres ytterligere. Det er derfor gunstig å ta vare på muskelmassen i størst mulig grad, når du ønsker å gå ned i vekt.(1)

Økt fettforbrenning ved ketose
 

Ketogen diett, som er en type lavkarbodiett der du inntar svært lite karbohydrater, kan gjøre at kroppen går i ketose. Ketose innebærer at kroppen i større grad bruker fett som energikilde. Karbohydrater er normalt kroppens hovedkilde til energi, og spiser du lite karbohydrater, bruker kroppen i større grad fett som energikilde. Da begynner kroppen å forbrenne av sitt eget fettlager. Ketogen diett innebærer i sin strengeste form et inntak av mindre enn 30 gram karbohydrater per dag. Vektnedgang ved ketose forutsetter imidlertid at du samtidig inntar færre kalorier, slik at kroppen forbrenner sine egne reserver, fettlagrene, fremfor å lagre ytterligere overskuddsenergi.(3)

For kvinner er kaloribehovet når man er i ro 20 kcal per kilo kroppsvekt per dag. For menn er kaloribehovet 25 kcal per kilo kroppsvekt per dag når man er i ro. Dette utgjør for de fleste mellom halvparten og to tredeler av det totale kaloribehovet per dag, da man må plusse på kaloriene som behøves til ulike former for aktivitet.(4)

Råd for å øke forbrenningen
 

Her har du noen tips til hvordan du kan øke forbrenningen:

- Jo mer fysisk aktiv du er i hverdagen, desto mer forbrenner du. Å øke hverdagsaktiviteten vil ha betydning for forbrenningen. Du kan for eksempel gå av bussen et stopp tidligere, ta trappen i stedet for heisen, eller gjøre litt ekstra husarbeid.(1)

- Styrketrening vil bidra til å øke forbrenningen. Dette skyldes at muskler forbrenner mer energi enn fett. Økt muskelmasse gjør dermed at hvileforbrenningen øker.(1)

- Tren også kondisjon for å øke forbrenningen. Rask gange, løping, sykling, dansing eller lignende er gode alternativer.(1)

Kosttilskudd for kroppens energiomsetning
 

For deg som ønsker å støtte opp om kroppens normale metabolisme finnes det flere kosttilskudd.

Apple Cider fra New Nordic er et kosttilskudd med kolin, samt eplecidereddik, artisjokk og løvetann, som kan bidra til å opprettholde en normal kroppsvæskebalanse. Innholdet av kolin kan bidra til en normal leverfunksjon og et normalt fettstoffskifte. Tabletter.

Fat Burner fra New Nordic er tabletter med yerba mate, wakame, ingefær, grønn te og mariatistel, kombinert med næringsstoffet kolin. Kolin kan bidra til en normal omsetning av fettstoffer. Yerba mate er kjent for å kunne bidra til å støtte vekttap i kombinasjon med sunne matvaner. Tabletter.

Pharma Nord Bio-T er kapsler med konjugert linolsyre (CLA) og ekstrakt av grønn te. Best resultat oppnår man ved å kombinere Bio-T med regelmessig mosjon, noe som gjør at kroppens muskelmasse blir stimulert til å forbrenne fett. Kapsler.

Diet Tea inneholder grønn te i pulverform, tilsatt urtene shisandra, kveke og storborre, kostfiber, ekstrakt fra grønne kaffebønner og mineralet krom. Krom bidrar til normal omsetning av karbohydrater, proteiner og fett, samt bidrar til å opprettholde et normalt blodsukkernivå. Et normalt blodsukkernivå kan bidra til mindre søtsug.

  1. Fat Burner
    New Nordic Fat Burner
    639,-
    På lager i nettbutikken
  2. Bio-T
    Pharma Nord Bio-T
    409,-
    På lager i nettbutikken
  3. Diet Tea
    Sunkost Diet Tea
    199,-
    På lager i nettbutikken
 

Diet Coffee er Arabica pulverkaffe tilsatt grønn kaffebønnekstrakt, grønn te og krom. Krom kan bidra til normale blodsukkernivåer og dermed til å redusere søtsug.

Sunkost Krom er et tilskudd med organisk krom. Krom kan bidra til normal omsetning av proteiner, karbohydrater og fett, og til et normalt blodsukkernivå, noe som kan være gunstig for deg som sliter med søtsug. Tabletter.

Solaray KromActiv inneholder mineralet krom som kan bidra til å opprettholde et normalt blodsukkernivå. Dermed kan krom bidra til å dempe søtbehov. Treverdig organisk bundet krom. Kapsler.

Solaray Krom Pikolinat inneholder treverdig, organisk bundet krom, bundet til pikolinsyre for godt opptak i kroppen. Tabletter.

 

Pharma Nord Bio-Chrom er et kromtilskudd som er basert på den organiske kromkilden ChromoPrecise, utviklet for å gi økt opptak i kroppen. Tabletter.

Jod er et viktig mineral for skjoldbruskkjertelen og for stoffskiftet, det vil si for energiomsetningen. Shift SuperJod inneholder jod fra økologisk tang. Kapsler.

Lectinect Naturlig Jod er tabletter som inneholder jod fra tang.

Probioform Høyoppløst Jod er et flytende tilskudd med jod.

MSM Flytende Ionisk Jod med Selen inneholder jod og selen i flytende form.

Kilder:
  • Norsk Helseinformatikk, «Slik øker du forbrenningen» https://hi.no/kosthold/overvektfedme/slik-oker-du-forbrenningen/
  • Norsk Helseinformatikk, «Forbrenning, metabolisme» https://nhi.no/kroppen-var/funksjoner/forbrenning-metabolisme/
  • Artikkel fra Sunkost Magasin 1 2021, «Sunn og frisk med moderat lavkarbo», intervju med indremedisiner Fedon Lindberg
  • Helsenorge.no, «Vekt, forbrenning og kalorier» https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/overvekt/vekt-forbrenning-og-kalorier/#energibehov