MCT Olje - Mellomlange fettsyrer for langvarig energi

MCT-olje gir energi uten å øke blodsukkeret og har blitt populær innen trening. Her kan du lære mer om de mellomlange fettsyrene i MCT-oljen.

MCT står for «medium chain triglyceride», og MCT-olje består nettopp av mellomlange, vegetabilske fettsyrer. Det finnes fire ulike typer mellomlange fettsyrer, de vanligste er kaprylsyre og kaprinsyre.(1)

MCT-oljen utvinnes fra kokosolje, som er olje fra kokosnøtter. Omkring halvparten av fettet i vanlig kokosolje er mellomlange fettsyrer. Du finner også mellomlange fettsyrer i blant annet meieriprodukter.(1)

Kokosolje produseres særlig i Filippinene, Indonesia og India.(2)

Siden kokosolje er en plantebasert olje, inneholder den også antioksidanter.(3)

  1. Sunkost MCT olje
    Sunkost Sunkost MCT olje
    115,-
    På lager i nettbutikken
  2. Cocosa MCT olje 500 ml
    -10%
    Cocosa Cocosa MCT olje 500 ml
    Tilbudspris 215,- Før 239,-
    På lager i nettbutikken
  3. Cocosa MCT olje 100 ml
    Cocosa Cocosa MCT olje 100 ml
    100,-
    På lager i nettbutikken

Energi uten å påvirke blodsukkeret
 

Mellomlange fettsyrer gir energi uten å påvirke blodsukkeret. Dermed bidrar de til et stabilt blodsukker. MCT-olje egner seg derfor godt ved et lavkarbo- eller keto-kosthold.

MCT-olje kan også brukes ved trening når du trenger å bevare energien gjennom lange treningsøkter.

HDL og LDL
 

Kokosolje består i seg selv av ca. 90% mettet fett, og for mye mettet fett i kosten anbefales ikke, da det øker det dårlige LDL-kolesterolet som øker risikoen for hjerte- og karsykdom.(3)

Norsk Helseinformatikk skriver imidlertid at kokosolje skiller seg fra andre typer mettet fett ved at det har en positiv effekt på det gode HDL-kolesterolet. HDL-kolesterol frakter kolesterol fra blodet og tilbake til leveren og bidrar dermed til å redusere risikoen for at kolesterolet setter seg i veggene i blodårene. Jo høyere HDL og lavere LDL man har, desto bedre er det.(3)

Egnet ved trening
 

Norsk Helseinformatikk viser til en artikkel i The National Strength and Conditioning Association (NSCA), hvor flere idrettsutøvere mente at de mellomlange fettsyrene opplevdes lettere å fordøye, i den forstand at kroppen raskere kunne nyttiggjøre seg energien. Årsaken kan være at disse fettsyrene lettere forbrenner i leveren enn lange fettsyrer, som i større grad lagres som fett.(3)

Smoothies og bulletproof coffee
 

Du kan blande MCT-olje i både kald og varm drikke. Smoothies er et godt valg. Kaffe med MCT-olje blir den populære «bulletproof coffee», som er kjent for å gi energi. Prøv denne friske blåbær- og jordbærsmoothien med MCT-olje

Gode produkter

Cocosa MCT olje får du i variantene 500 ml og 100 ml. Du finner også Sunkost MCT Olje, i størrelsen 250 ml.

Kilder:
1 Healthline.com, «7 Science-Based Benefits of MCT Oil» https://www.healthline.com/nutrition/mct-oil-benefits
2 Nasjonalt forskningssenter innen komplementær og alternativ medisin (NAFKAM), «Kokosolje» https://nafkam.no/produkter/kokosolje
3 Norsk Helseinformatikk, «Kokosnøttolje - sunt eller ikke?» https://nhi.no/kosthold/ernaring/kokosnottolje-sunt-eller-ikke/