Tips til deg som er glad i å trene

Finn tilskudd som kan forbedre treningseffekten! Trening gir energi, det gjør oss målrettet, det er sosialt og det gir en følelse av velbehag.

Noe som gøy med trening er å se hvordan kroppen reagerer og gir respons på hvordan vi behandler den. Både i forhold til hvordan vi spiser, treningsprogram og hva vi inntar av tilskudd. Her er noen tilskudd som kan gi deg bedre effekt med treningen:

Restitusjon etter trening:

MSM er et kjent kosttilskudd for idrettsutøvere verden over. Godt støttet opp av forskning, har MSM vist seg å redusere oksidativt stress fra trening, og hjelpe på restitusjon og prestasjon. Oksidativt stress kan komme etter lange og tunge treningsøkter som skaper en stor mengde frie radikaler i kroppen. Når mengden frie radikaler overgår det kroppens antioksidanter kan håndtere begynner de å tære på kroppen, noe som kan føre til utmattelse og redusert prestasjon.

MSM er en biologisk og lettopptagelig svovel. Svovel er et essensielt mineral med mange viktige oppgaver i kroppen vår. Det som er viktig å merke seg er at svovel ikke dannes i kroppen, og må derfor tilføres gjennom mat, drikke eller kosttilskudd. Mange kaller svovel «det glemte mineralet», fordi det så sjelden nevnes sammen med de andre essensielle mineralene.

Hvorfor er MSM bra:

  • Styrker restitusjon, og lar utøvere komme raskere i gang med treningsrutiner
  • Hjelper med å redusere treningsindusert oksidativt stress
  • Reduserer treningsindusert betennelse og øker antiinflammatoriske markører (Il-6, GSH)
  • Reduserer muskelskade (kreatinkinase, bilirubin)
  • Reduserer stølhet
  1. Ren MSM pulver 200 gr
    MSM NORGE Ren MSM pulver 200 gr
    249,-
    På lager i nettbutikken
Kjøp ren MSM her!

Proteinpulver

Du har sikkert hørt at det er viktig med nok proteiner i kostholdet når du trener. For å sikre at man får i seg nok gjennom dagen, kan det være nyttig å ta tilskudd av proteinpulver. Protein har mange viktige oppgaver i kroppen som blant annet å bygge, vedlikeholde og restituere muskelmasse, transportere stoffer rundt i kroppen, samt å være signalstoffer. Protein er også med på å bidra til et stabilt blodsukker og mer langvarig metthetsfølelse. Proteinpulver er det mest utbredte tilskuddet for de som ønsker best mulig utbytte av sin trening.

  1. Whey Tech sjokolade
    Proteinfabrikken Whey Tech sjokolade
    389,-
    På lager i nettbutikken

Fordelen med proteinpulver:

  • Nyttig etter trening for å unngå å bryte ned musklene.
  • Enkelt å tilberede – man kan bare blande det med melk, eller tilsette det i smoothies.
  • Enkelt å ha med seg på trening, eller reise.
  • Fås i forskjellige smaker.
Kjøp proteinpulver her!

Kreatin

Kreatin er et stoff som finnes naturlig i kroppens muskler. Kreatin spiller en viktig rolle i kroppens energiomsetning hvor det bidrar til å levere energi til celler. I hovedsak er dette til skjelettmuskulatur i kroppen. Kroppen danner 1-2 gram kreatin daglig, men kreatin finnes også naturlig i matvarer – spesielt rødt kjøtt. I følge bedretrent.no må du derimot innta ca 1 kg rødt kjøtt for å få 5 gram (1 teskje) med kreatin. Kreatin gjør deg mer eksplosiv, og kan gi deg økt utholdenhet, noe som gjør at man kan trene hardere under hver økt.

Fordelen med kreatin:

  • Et av de kosttilskuddene på markedet som det har vært forsket mest på og studier viser at det er effektivt.
  • Kan bidra til økt styrke og kraft i øvelser med maksimal intensitet og kort varighet. Grunnen til dette er at kreatin øker produksjonen av adenosin trifosfat (ATP) som fungerer som drivstoff for musklene.
  • Kan stabilisere blodsukkeret.
Kjøp kreatin her!

Magnesium

Magnesium er viktig for muskler og benbygningen. Kosttilskuddet magnesium kan hjelpe ved lette kramper i beina, og det bidrar til normal muskelfunksjon og til nervesystemets normale funksjon. Produktet brukes ofte ved nattestid eller i forbindelse med trening.

  1. Solaray Magnesium 200 mg 150 kap
    Solaray Solaray Magnesium 200 mg 150 kap
    359,-
    På lager i nettbutikken
Kjøp magnesium her!