Få tilbake søvnen med melatonin

melatonin

Melatonin er et hormon som sørger for at vi blir trøtte om kvelden og får sove. Har du søvnvansker, kan tilskudd med melatonin være gunstig. Melatonins effekter i kroppen er:

  • Kan virke lett søvngivende.
  • Kan bidra til normal søvn ved lettere søvnbesvær.
  • Brukes også ved innsovningsvansker.
  • Passer godt for deg som jobber skift.
  • Godt egnet ved jet-lag.

Hva er melatonin?

Hormonet dannes naturlig i hjernen, i en kjertel som kalles corpus pineale eller epifysen. Hormonet dannes også i netthinnen i øyet.

Kroppen produserer mye melatonin om natten og lite om dagen. Dette skyldes at melatoninproduksjonen hindres når det er lyst ute. Utskillelsen starter først når det blir
mørkt om ettermiddagen og kvelden. Dette hjelper oss med å få sove om natten. Hormonet er dermed svært viktig for at vi skal være trøtte om kvelden og føle oss våkne om morgenen.

Hormonet er også viktig for den naturlige døgnrytmen til mange av kroppens funksjoner, som kroppstemperaturen og urinproduksjonen. Produksjonen av hormonet avtar i alderdommen, og vi har dermed mindre av dette hormonet når vi blir eldre. Eldre personer sliter gjerne mer med søvnen.

Flytende melatonin

Nyhet
Innhold: 30 ml
Merke: MSM Norge
Behov: Søvn & Avslapning
kr 199

Melatonin er nå godkjent som kosttilskudd i Norge. Flytende Melatonin fra MSM Norge kan bidra til at du som har lettere søvnbesvær eller innsovningsvansker, får normalisert søvnen.
Dråpene tas rett i munnen for økt opptak.

Flytende melatonin skal ha bedre effekt enn melatonin i tablettform. Mange opplever at melatonin i tablettform ikke gir ønsket effekt, noe som kan skyldes at melatoninet delvis
brytes ned i leveren før det når blodbanen. Flytende tilskudd trenger imidlertid ikke å gå via leveren, men tas opp i slimhinnen i munnhulen og går rett inn i blodbanen. Dermed sikres effekten.

Få tilbake nattesøvnen

I tillegg til å produseres naturlig i kroppen, kan melatonin også inntas som tilskudd. Tilskuddet kan brukes ved lettere søvnbesvær eller innsovningsvansker. Det kan også være gunstig for deg som har skiftarbeid og som trenger å sove godt på andre tidspunkt enn når det er mørkt ute. Tilskuddet er også godt egnet når du har jet-lag og trenger å tilpasse
søvnperioden til lokal nattetid.