Hvordan takle pollenallergi?

Her er ti nyttige råd til deg med pollenallergi.

Rennende nese, kløe i halsen og såre øyne, ja, det er tydlige tegn på at pollen har inntatt hverdagen. Ca 20 prosent av befolkningen antas å ha pollenallergi.

10 tips for å lindre symptomer

1. Ta medisin etter legens anvisninger. Start i tide før symptomene blir for sterke. Medisinene skal tas regelmessig og forebyggende selv om du på enkelte dager har få eller ingen plager.

2. Ta hensyn til egen allmenntilstand, særlig ved fysiske kraftanstrengelser. Vær forsiktig med hardtrening ute når spredningen er på sitt sterkeste. Vær oppmerksom på mulige kryssreaksjoner fra rå frukt og grønt. Alkohol kan forverre symptomene.

3. Vask ansikt og hender når du har vært ute. Skyll håret og skift putevar før leggetid.

4. Pollenpartiklene samler, og fester, seg på overflater og i tekstiler. Ved bevegelse blir det til svevestøv som kommer på øyeslimhinnene eller pustes inn. Ekstra rengjøring kan hjelpe.

5. Unngå utlufting av huset, eller tørking av klær utendørs, når pollenutslippet er størst, fra morgen til ut på ettermiddagen. Luft på kveldstid eller om natten, men med måte – det slipper alltid pollen inn.

6. Skift filtre i ventilasjonssystemer før og etter pollensesongen. Hold bilens dører, soltak og vinduer lukket. Sjekk om du må skifte pollenfilter i bilen.

7. Kjæledyr får pollen i pelsen utendørs. Dusj eller børsting hjelper.

8. Informer din omgangskrets om sykdommen slik at de forstår, kan ta hensyn og tilrettelegge. Studenter kan søke om forlenget eksamenstid. Legeerklæring kreves.

9. Ta ferie fra pollenspredningen og -plagene – høyt til fjells, langs kysten eller i utlandet.

10. Pollenmaske som dekker nese og munn, minsker innånding av pollen. Pollennett og -filter kan plasseres over vinduer og dører og slipper inn mindre pollen i boligen. Det hjelper å dekke til håret og bruke solbriller ute.

Kilde: Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF)