God mat for immunforsvaret

GOD MAT FOR IMMUNEFORSVARET

På jakt etter kostholdet som styrker både immunforsvaret og resten av kroppen, endte Gry Hammer på næringstett tradisjonsmat. I fjor kåret Matprisens jury henne til årets beste blogger. Gry har også gitt ut flere kokebøker.

 

GRY PÅ NETT: På facebook har hun gruppen Fermentering og kraft ved Gry Hammer.
I fjor kåret Matprisens jury Gry til årets beste blogger.

– Jeg er opptatt av at vi kan spise helt vanlig mat, men lære noen knep for å optimalisere næringsinnholdet i kjøtt, korn, frukt og grønnsaker, innleder hun. Det krever kunnskap om hvordan vi behandler maten slik at den blir en kilde til næring, og ikke stress for mage- og tarmsystemet som skal ta seg av den.

Så opptatt er Gry av tradisjonell mat at hun på ingen måte vil nekte noen «det daglige brød». Hun erkjenner at det norske kostholdet i stor grad er brødbasert. De fleste har vokst opp med brød til frokost og brød i matpakken. Slike vaner er vanskelige å vende. Utfordringen er derfor å gjøre brødet sunnere og lettere fordøyelig. Og bake det selv. Som hun forklarer:

– Fabrikkfremstilte kjøpebrød som kneipp er proppfulle av antinæringsstoffer, og er tilsatt ekstra gluten, mye raffinert salt og raffinerte planteoljer. Ved å bake surdeigsbrød, eller bruke minimalt med gjær og la deigen heve i åtte-tolv timer, får du brød som både er lettere å fordøye, og hvor næringen fra kornet er lettere å ta opp fra tarmen.

Les også: Oppskrift på deilig surdeigsbrød

Innhold: 40 gr
Merke: Gry Hammer
kr 149

Tenk fordøyelse

Tid og langsomhet er i det hele tatt et nøkkelord i Gry Hammers helsebringende kokekunst. Et eksempel på hvordan et måltid kan bli snillere mot kroppen, er å la en av høstens favoritt, fårikålgryta, få seks-åtte timer på kok før den settes på bordet. I stedet for de en-to anbefalte koketimer som står i de fleste oppskrifter, setter Gry gryta i stekeovnen på 90 grader. Etter å ha sydet i mange timer, er kjøttet mørt og gryta full av nyttige aminosyrer og enzymer som frigjøres under kokingen. Kålen vil ikke lenger skape besvær som oppblåst mage og trang til å kvitte seg med luft.

– Dette krever tid og planlegging, men ikke nødvendigvis flere timer ved kjøkkenbenken, bedyrer hun. – Du trenger jo ikke stå og se på at gryta koker eller deigen hever.

Like mye som Gry ivrer for langkokt kjøttretter, er hun opptatt av fermentering. Som hun gjerne innleder de mange kursene som hun har holdt i årenes løp:
– Hjemme hos meg er det meste melkesyregjæret. Fermentering er en prosess som både gjør maten lettere å fordøye, og som frigjør næringsstoffer. Maten er også full av enzymer og de gode bakteriene som magen og tarmsystemet trenger for å holde seg i balanse. I mange tilfeller sørger også fermenteringen for å høyne næringsinnholdet i maten. Når man fermenterer kål til surkål blir innholdet av C-vitamin mangedoblet.

Les også: Grys fermenterte surkål

DETTE GJØR ENZYMER

Enzymer gjør det mulig for cellene både å få energi fra næringsstoffene og å lagre energi som fett og karbohydrat. Enzymene gjør det også mulig å bygge opp alle de stoffene som en levende celle består av.

En lang reise

De senere årene er Gry Hammer nærmest blitt guru blant de stadig flere som blir opptatt av tradisjonsmat og fermentering. Selv har hun gått i sin egen skole. Det meste hun kan om mat, har hun lært gjennom å lese, være åpen, nysgjerrig og miljøbevisst, prøve og feile.

– Jeg er ingen guru innen ernæring, presiserer hun. Jeg er bare forelsket i mat, og opptatt av av den maten som kan gjøre oss sterke – og holde oss friske.

Den glødende interessen for terapeutisk mat har utviklet seg gradvis, og tilskrives delvis at hun gjennom barndom og ungdom hadde et «puslete» immunforsvar, ødelagt av mange antibiotikakurer. Som 19-åring reiste hun til London som au pair. Der oppdaget hun yoga, og har siden sett på yoga som et av sine viktigste verktøy. Hun har en lang og grundig utdannelse som yogalærer, og har spesialisert seg på teraputisk yoga og undervisning av både barn og gravide.

Da hun ventet sitt tredje barn, tok livet en ny retning. Det viste seg at den lille gutten ville bli født med en alvorlig hjertefeil som bare kunne opereres og behandles på Rikshospitalet i Oslo. For å være nærmere spesialistsykehuset, flyttet familien fra Bardufoss og etablerte seg i Vik ved Tyrifjorden.

– Etter at Isak kom, har jeg i enda større grad lært hvor viktig maten er, sier hun. Han vil aldri kunne spise seg frisk, men det er viktig for meg å gi han mat som styrker ham, og ikke svekker.

«Ved å bake surdeigsbrød, eller bruke minimalt med gjær og la deigen heve i åtte-tolv timer, får du brød som både er lettere å fordøye, og hvor næringen fra kornet er lettere å ta opp fra tarmen.»

Gry Hammer

Gry forteller at også hennes egen helse har hatt stort utbytte av det kostholdet hun nå har erfart seg frem til. Over en periode på flere år levde hun vegetarisk, men erfarte at det ikke passet verken henne eller familien. Hun innså at menneskekroppen trenger animalsk føde for å si seg nok næring, spesielt i faser i livet der du skal vokse, eller når man selv gir mye av egen kropp som man gjør ved graviditet, og i småbarnstiden.

Men Gry er opptatt av at maten velges med hjertet, det vil si dyr, fugl og fisk som er blitt fôret med riktig mat og blitt behandlet med respekt.

Rendyrket rawfood og såkalt supermat, har hun ikke spesielt fokus på. I stedet baserer hun seg på norske frukter, bær og grønnsaker som vokser villig rett utenfor kjøkkenvinduet, og kan bli enda sunnere ved hjelp av melkesyrebakterier. Mye av hennes kostholdsfilosofi kan oppsummeres slik:

– Jeg forsøker å ha et bevisst forhold til hvor maten kommer fra, og hva den gjør med kroppen. Den skal være ren, bærekraftig, sunn og gjerne kortreist. For meg handler det om å ta det beste fra alle kostholdstrender, og gjøre det om til en optimal meny for meg og mine.

Les også: Grys hjemmelagde, probiotiske ketsjup

Kraftsmak

«Gry Hammer Kraftsmak» er det perfekte krydder i buljong, supper, gryter og sauser, og kan kjøpes hos Sunkost. Krydderet inneholder klassiske urter fra folke-medisinen og er laget med mye kjærlighet og stor kunnskap om urtenes virkning og sammen-setninger, på Aukrust Gard og Urteri. Gry Hammer Kraftsmak gir rike smaker og en lekker, gylden farge på maten.

Les også: Slik koker du kraft

Gry Hammers Kraftsmak gir en lekker, gylden farge på maten

GRYS ENKLE TIPS

• Å bake brød, enten med surdeig eller minimalt med gjær, gir et sunnere og mer fordøyelig brød til den daglige matpakken.

• Å bytte ut vanlig raffinert bordsalt med himalayasalt eller uraffinert havsalt fra helsekost.

• Å fermentere er en prosess som øker næringsinnholdet i grønnsaker og frukt.

• Å koke kraft av bein er som å trylle frem ren medisin. Drikk den som næringsrik buljong og bruk den som base i all matlaging.