Fermentering | Gammeldags mat er ny mote

fermatering

Hva kan du om fermentering? Fermentering har vært «in» en god stund og stadig flere kaster seg på trenden.

Hva er fermentering?

Fermentering er en kjemisk omdanning av karbohydrater til alkoholer eller syrer. Det vil si at maten brytes ned gjennom for eksempel gjæring, hvor det dannes nye stoffer. Fermentert mat inneholder melkesyrebakterier som bidrar til å opprettholde balansen i mage og tarm. Det er mange produkter som er fermentert som for eksempel yoghurt, ost, øl, vin, oliven, surkål, salami, te, brød, tamari og sider. Fermentering kan skje ved bruk av gjær, melkesyrebakterier, edikksyrebakterier og/eller sopp.

«Gammeldags» mat er ny mote

Flere og flere har kastet seg på trenden med fermentert mat og drikke. Gry Hammer har de siste årene reist land og strand for å holde kurs og foredrag om fermenteringens helsefordeler, og hun har utviklet en glødende interessen for terapeutisk mat. Hammer mener at vi i dagens samfunn spiser for mye tungt fordøyelig mat. Med dette henviser hun til pasteuriserte melkeprodukter og brød som er proppfulle av anti-næringsstoffer, tilsatt ekstra gluten og raffinerte planteoljer.

Hvorfor fermentere?

Gry Hammer forteller at melkesyret mat allerede er delvis brutt ned, slik at kroppen får god hjelp når den skal fordøye maten. Melkesyret mat er også full av enzymer og de gode bakteriene som magen og tarmsystemet trenger for å holde seg i balanse.
Visste du at i mange tilfeller sørger også fermenteringen for å høyne næringsinnholdet i maten? Når man fermenterer kål til surkål blir innholdet av C-vitamin ti-doblet!

Starthjelp fra helsekost

En enkel måte å få i gang fermenteringsprosessen er å gå til innkjøp av en flaske Molkosan i helsekostbutikken. Molkosan fra A.Vogel er et rent naturprodukt fremstilt av konsentrert myse, og har et høyt innhold av den formen for melkesyre som kroppen mest effektivt kan bruke. Mye tyder på at Molkosan øker glukosetoleransen, noe som betyr at kroppen trenger mindre insulin for ta seg av sukkeret.Hvis man tar Molkosan sammen med et måltid som inneholder karbohydrater vil karbohydratene tas opp langsommere, fordi den lave pH’en reduserer tømmingshastigheten av magesekken. Da blir det mindre svingninger i blodsukkeret og det kreves dermed mindre insulin for å få karbohydratene inn i cellene.

Innhold: 200 ml
Merke: A Vogel
Behov: Mage og tarm
kr 147
Innhold: 500 ml
Merke: A Vogel
Behov: Mage og tarm
kr 279
Innhold: 1000 ml
Merke: A Vogel
Behov: Mage og tarm
kr 445
Merke: A Vogel
Innhold: 200 ml
Behov: Mage og tarm
kr 165

Slik lager du egne syrlige grønnsaker

For å lage fermenterte grønnsaker velger du både krydder (som karve, einebær, pepper, sennep, urter osv) og grønnsaker etter eget ønske.

• Kutt grønnsakene i små biter. Legg grønnsaksbiter og krydder lagvis i et glass og press sammen. Glasset skal bare fylles med fire femtedeler.

• Kok opp vann og sett til kjøling. Du trenger 2 ss Molkosan per 5 dl vann. Krystallsalt (ca 10 g per 5 dl) og

• Molkosan tilsettes når vannet er avkjølt. Vannet bør stå 1-2 cm over grønnsaken.

• Skru lokket godt på, og la stå på et varmt sted i 5-7 dager. Deretter flyttes det til et mørk og kjølig sted (ca 15 g) og får modne i ca 6 uker.

Kilde: http://gryhammer.blogspot.no/