Gode matvaner – kilden til sunnere vekt

Små endringer i matveien kan gi store utslag for vekten.


Sunt fett

Da særlig det som finnes i fet fisk som sardiner, laks, ørret og sild.
Får du ikke i deg tilstrekkelig med fisk, bør du ta omega-3 tilskudd.
Også nøtter, frø, avokado og kaldpresset olivenolje er supermat for kroppen.  

Naturlige fiber

De fleste av oss får i seg for lite fiber. Grønnsaker, grov brødbakst, grove knekkebrød, fiberrike frokostblandinger, frukt, bær, belgfrukter og
nøtter er de beste fiberkildene.

Mat med mye fiber (langsomme karbohydrater), har dessuten en bedre innvirkning på blodsukker, humør og vekt enn mat som inneholder mye raske karbohydrater.

Fem om dagen

Frukt, grønnsaker og bær er rike på næringsstoffer, blant annet naturlige antioksidanter som motvirker dannelse av frie radikaler og derfor beskytter kroppen din. Sørg for å få i deg rikelig med grønnsaker, frukt og bær. «Fem om dagen» er et minimum. 

Olivenolje

Velg extra virgin olivenolje fremfor de andre vegetabilske oljene. Olivenolje tåler middels varme, og det er alltid lurt å steke eller bake maten over noe lengre tid på litt svakere varme – og maks 175 grader celcius til ovnsbaking. 

Dårlige matvaner 

Unngå matvarer som inneholder transfett eller palmeolje. Dette fettet kan øke det dårlige – og redusere det gode kolesterolet. Slikt fett finnes særlig i søte kaker, kjeks og andre fete bakervarer med lang holdbarhet.