DEMP LEDDPLAGENE MED GURKEMEIE

DEMP LEDDPLAGENE MED GURKEMEIE

Visste du at gurkemeie kan virke lindrende på ømme og stive ledd? Her får du gode råd til bruk av krydderet.

Har du noen gang opplevd å ha vondt i en lengre periode i nakke eller skulder? Eller opplever du at enkelte ledd kan til tider være stive og ømme? Da kan det være smart å spise gurkemeie. Selv om vi ikke kan love at det gule krydderet vil ta vekk plagene for godt, er det mye forskning som viser at roten har forebyggende og lindrende effekt på milde ledd- og muskelplager.

Aktive virkestoffer

– Kurkumin er hovedbestanddelen i gurkemeie, og de eteriske oljene, som gir den karakteristiske duften av gurkemeieroten, bidrar til et bedre opptak av kurkumin i kroppen, sier Monica Mathisen, fagkonsulent hos Au Naturel (UK), Inc. Norway.

Sammen er disse to de mest aktive stoffene i gurkemeie, og har denne gode effekten på ledd og muskelplager.

Vanskelig opptak

Utfordringen er at vi ikke klarer å ta opp så mye kurkumin i kroppen. Dette skyldes at virkestoffet består av store molekyler som ikke så lett passerer gjennom tarmslimhinnen. Det er også en utfordring at kurkumin og eteriske oljer utgjør svært liten del av gurkemeieroten. Derfor forskes det stadig på hvordan vi best mulig kan utvinne de aktive stoffene i gurkemeie og gjøre det lettere for kroppen å ta dem opp.

Hjelp fra pepper

Forskning har vist at piperin, et stoff som finnes i sort pepper, påvirker mage- og tarmsystemet slik at opptaket av næringsstoffer økes. Derfor tilsetter enkelte produsenter dette i gurkemeietilskudd for å øke opptaket av kurkumin. Andre har løst dette ved å tilsette spesielle ekstrakter som også har vist seg å være effektive.

– Den patenterte ekstrakten BCM-95 består av oppkonsentrerte mengder av både det aktive kurkuminet og de mest potente eteriske oljene, og er i tillegg satt sammen slik at man får en best mulig absorpsjon av virkestoffene, forklarer Mathisen.

NB! Vær obs på at dersom du bruker blodfortynnende medisiner skal du ikke ta gurkemeietilskudd. Sjekk også med legen din dersom du bruker andre type medisiner.

Fristende drikkeoppskrift med gurkemeie

Roten til mye godt

Gurkemeie har vært brukt i indisk og kinesisk medisin i flere tusen år. Den er en rot i ingefærfamilien og er mest kjent som det gule krydderet, som enkelte bruker i lussekatter, men som også er en viktig ingrediens i indiske karriretter. Krydderet gir vakker farge og deilig smak i maten.

Fristende drikkeoppskrift med Gurkemeie

Gullmelk

Golden milk, eller gullmelk er en drikk som ofte blir brukt i India for å lindre leddplager og bedre fordøyelsen. Lag deg en kopp til kveldskosen.

1. Lag gurkemeiepaste:

• ½ dl malt gurkemeie (fra vanlig krydderglass)
• ½ ts malt, sort pepper
• 1 dl vann

Bland alle ingrediensene i en liten kjele og rør godt om. Sett på varmen og rør til det blir en tykk paste. Dette skal ikke ta lang tid.

La pasten kjølne.

2. Lag gullmelken:

• 2 dl melk etter smak og behag (kumelk, mandelmelk soyamelk etc.)
• 1 ts kokosolje
• ¼ ts eller mer av gurkemeiepasten
• Søtning som honning eller lønnesirup

Bland alle ingrediensene utenom søtning i en kjele. Rør godt om og ikke la blandingen koke. Hell over i en kopp og tilsett søtning etter smak.

(Oppskriften er hentet fra Healthy-holistic-living.com)

Gurkemeie i matlaging

Gurkemeie et er rimelig krydder og kan brukes til så mangt.

• Ha litt gurkemeie i eggesalaten for å gi den en ekstra fin farge.
• Tilsett gurkemeie i dressingen for bedre smak og utseende.
• Gurkemeie passer til alle retter med linser.
• Del blomkål i små buketter, stek i smør i en stekepanne og ha en god spiseskje gurkemeie over.

TIPS: Piperin, som finnes i sort pepper, øker opptaket av kurkumin. Ha gjerne litt pepper i matrettene du lager med gurkemeie, og spis mat med litt pepper på når du tar ditt gurkemeietilskudd. Kurkuminet er fettløselig, så litt fett i maten ved bruk av gurkemeie er også lurt.

Kilder: Vitenskapskomiteen for mattrygghet (vkm.no), US National Library of medicine, PubMed (www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17569205), bramat.no, Healthy holistic living, BCM95.com, Helsemagasinet vitenskap og helse, vof.no.