Selen for immunforsvar, hår og negler

kilde til selen

Selen er et viktig mineral for et normalt fungerende immunsystem. Mineralet spiller også en rolle for normal dannelse av sædceller, normal funksjon av skjoldbruskkjertelen og for normalt hår og negler.

Selen er et mineral som vi må få tilført gjennom kosten. Voksne personer har ca. 14 mg selen i kroppen.

Mineralet i kroppen finnes hovedsakelig i to former, nemlig selenometionin og selenocystein.

Hver 6. gratis
Merke: Sunkost Kosttilskudd
Behov: Hud, hår og negler, Immunforsvar
Innhold: 90 tabletter
kr 199

Kraftig antioksidant

Selen bidrar til immunsystemets normale funksjon. Selen virker som en antioksidant i kroppen, ved at det inngår i glutation peroksidase, som er et enzym som motvirker dannelsen av frie radikaler.

Antioksidanter bidrar til å beskytte cellene mot oksidativt stress. Oksidativt stress er en ubalanse mellom produksjon og nøytralisering av frie radikaler.

Frie radikaler er et naturlig biprodukt av cellenes stoffomsetning (celleåndingen). De frie radikalene er svært reaktive forbindelser. De kan dannes både i kroppen og i maten vi spiser. Opphopning av frie radikaler kan medføre celle- og vevsskader i kroppen, noe som er forbundet med utvikling av sykdom. Det er derfor viktig å holde mengden frie radikaler «i sjakk», og det er altså her antioksidantene spiller inn.

Mineralet bidrar altså til å beskytte cellene mot oksidativt stress, og i likhet med sink og vitamin C, til immunsystemets normale funksjon.

For hår og negler

Mange tenker på B-vitaminer når det gjelder å sikre et sunt hår og sunne negler. Visste du at selen også er viktig for å opprettholde et normalt og sunt hår, og normale negler?

Dette mineralet kan nærmest kalles et «skjønnhets-mineral».

Merke: Solaray
Innhold: 90 tabletter
Behov: Hud, hår og negler, Immunforsvar
kr 200

Ved ufrivillig barnløshet

Visste du at mineralet også er viktig for normal utvikling og modning av sædceller? Ved ufrivillig barnløshet, infertilitet, kan det være nyttig at mannen får i seg tilstrekkelig av dette mineralet, sammen med sink som bidrar til normal fruktbarhet og reproduksjonsevne.

Stoffskiftet

Selen bidrar til skjoldbruskkjertelens normale funksjon. Skjoldbruskkjertelen bidrar til produksjon av stoffskiftehormonet tyroksin. Mineralet inngår i enzymet som omdanner hormonet tyroksin (T4) til det aktive hormonet trijodtyronin (T3).

Gode kilder til selen

Fisk, kornprodukter og nøtter. I tillegg er skalldyr, egg, innmat, kjøtt og frø også gode kilder.

Ved vegetabilske matvarer med selen, vil mengden av mineralet avhenge av konsentrasjonen i jordsmonnet og vannet der matvarene ble dyrket. Derfor kan innholdet av variere mye. Det er viktig å spise variert for å dekke behovet.

Merke: Bio Life
Innhold: 100 kapsler
Behov: Energi, Hud, hår og negler
kr 259

Disse matvarene er spesielt rike på selen:

  • Østers
  • Paranøtter (selen-innholdet kan variere mye, avhengig av jordsmonnet der de ble dyrket)
  • Kveite
  • Tunfisk av typen gulfinnetun (på engelsk yellowfin tuna). Blant boksvariantene får du for eksempel en variant med yellowfin-tunfisk fra King Oscar.
  • Egg
  • Sardiner
  • Solsikkefrø
  • Kyllingbryst
  • Shiitake-sopp
  • Grovt brød
  • Brun ris (naturris)

Når trenger du kosttilskudd?

Det er ikke lett å merke at man mangler selen. Selentilskudd kan være gunstig for personer som ikke får i seg nok selen via kosten fordi kostholdet er for ensidig, og for personer som av ulike grunner har et dårlig næringsopptak.

Merke: Pharma Nord
Behov: Immunforsvar
Innhold: 60 tabletter
kr 139