Proteinpulver for muskler og vektkontroll

Proteinpulver

Proteinpulver etter trening eller som et mellommåltid, kan være gunstig både for deg som vil bygge sterke muskler, og for deg som vil holde en stabil vekt.

Protein er et av de viktigste næringsstoffene vi får i oss gjennom kosten. Proteiner er viktige byggesteiner i musklene, skjelettet og huden, og er av stor betydning for kroppens hormoner og enzymer.

Har du et kosthold som er rikt på protein, fra fisk, kjøtt, meieriprodukter, egg og visse grønnsaker, så får du sannsynligvis i deg nok protein.

Proteinpulver kan imidlertid være et nyttig tilskudd for deg som trener mye. Også ved ønske om vekttap eller vektkontroll, kan proteinpulver være gunstig, samt for eldre eller syke personer, som får i seg for lite proteiner gjennom kosten.

Innhold: 200 gr
Merke: Supernature
kr 215
Innhold: 3 kilo
Merke: Proteinfabrikken
Behov: Trening
kr 699

Flere helsegevinster

Noen av helsefordelene ved å innta proteinpulver er følgende:

-Muskelbygging: Protein er nødvendig for at musklene skal vokse. Forskning antyder at tilskudd av proteinpulver kan bidra til å øke musklenes størrelse og styrke, hos friske voksne som driver med styrketrening.

Studier viser at proteinpulver er like effektivt hos kvinner og menn i denne sammenhengen.

Jo eldre du blir, desto mindre effektivt blir imidlertid proteinpulveret for deg, per samme mengde, når du forsøker å bygge muskler. Det skyldes at eldre trenger mer protein enn yngre.

Studier har også vist at tilskudd av mer enn 1,6 gram protein per kilo av kroppsvekten din, ikke vil gi økte helsefordeler.

-Restitusjon etter trening: Protein kan støtte reparasjonen av skadede muskler og vev etter trening. Proteinpulver kan dermed brukes til å sette fart på restitusjonsprosessen. Studier viser at å ta proteintilskudd etter trening, kan redusere muskelskade og bidra til økt muskelprestasjon.

-Vektkontroll: Når du spiser proteinrik mat eller tar tilskudd av protein, vil du føle deg mett lenger. Da blir det lettere å spise mindre porsjoner og å unngå hyppig småspising mellom måltidene. Dette kan være heldig hvis du prøver å gå ned i vekt eller holde vekten. Studier har vist at tilskudd av myseprotein kan bidra til å redusere kroppsvekten og fettprosenten hos overvektige.

-Ekstra næring: Hvis du ikke får i deg nok protein gjennom kosten, kan proteinpulver også være en måte å få i deg nok av dette viktige næringsstoffet på.

Dette kan for eksempel gjelde veganere og vegetarianere, som kan bruke plantebasert proteinpulver. Dessuten kan personer som trener mye, eldre og personer med kroniske sykdommer, trenge mer protein enn andre.

For eksempel viser studier at idrettsutøvere med intense treningsopplegg, kan ha fordeler av å innta dobbelt så mye protein som andre.

-Motvirke hjerte- og karsykdom: Å ta tilskudd av myseproteinpulver skal også kunne ha en positiv innvirkning på hjerte- og kar-helsen, idet det skal kunne bidra til å opprettholde et normalt blodtrykk og kolesterolnivå.

Ulike typer proteinpulver

Det finnes ulike typer proteinpulver:

-Myseprotein: Dette er en vannløselig melkeprotein. Myseprotein, som heter «whey protein» på engelsk, er spesielt populær blant idrettsutøvere. Her får du komplette proteiner, med alle aminosyrene kroppen trenger å få fra kosten. Myseprotein blir lett absorbert i kroppen i fordøyelsen, og du kan med fordel innta tilskuddet etter trening.

Myseprotein er kjent for å være det aller beste proteintilskuddet for å bygge muskler. Mysen er rik på blant annet aminosyren leucin, som spiller en avgjørende rolle i muskelvekst og restitusjon etter styrke- og utholdenhetstrening.

-Kasein-protein: Kasein kommer fra meieriprodukter. Denne typen protein tas langsommere opp i kroppen enn myseprotein. Proteinet brytes sakte ned og føres ut i kroppen i små porsjoner over flere timer, slik at du får en jevn tilførsel over tid. Mens myseprotein er gunstig å ta rett etter trening, er det best å innta kasein-protein om kvelden. Kasein-protein er rik på aminosyren glutamin, som kan bidra til normal restitusjon av musklene.

Både myseprotein og kasein-protein er godt egnet for å bidra til vekttap og tap av kroppsfett, ved å gi økt metthetsfølelse mellom måltidene.

-Soyaprotein: Protein fra soya er vegetabilsk og dermed et godt alternativ for veganere og andre som ikke drikker melk. Proteinet inneholder alle essensielle aminosyrer.

-Øvrige planteprotein-kilder: Andre vegetabilske proteinkilder som brukes i proteinpulver er erteprotein, hampprotein og risprotein. I tillegg brukes også protein fra alfalfa, chiafrø, linfrø, artisjokk og quinoa.

Erteprotein er et godt alternativ til soyaprotein og melkebaserte proteinkilder. Erteprotein er dessuten en spesielt god kilde til aminosyren arginin, som er viktig for sunne blodårer, et normalt immunsystem og for tilheling av sår. 

Hampprotein er komplette proteiner, og du får også sunne omega-3-fettsyrer fra hamp. 

Protein fra brun ris inneholder alle aminosyrene, men innholdet av aminosyren lysin er lavt. Ved planteproteinpulver blandes gjerne protein fra ulike plantekilder, for å sikre en god tilgang på de ulike aminosyrene.