Skjønnhetssøvn – en myte eller sannhet?

Skjønnhetssøvn er et begrep du sikkert kjenner til, men stemmer det egentlig at du blir penere av å sove godt?

Tekst: Ingvild Bjerke Høygaard


God søvn støtter viktige prosesser i kroppen

Vi vet at søvn er viktig for å være uthvilt og føle seg vel i hverdagen. God nattesøvn er også viktig for at grunnleggende prosesser i kroppen skal gå sin gang, blant annet gjenoppbygning av vev og organer. Mens du sover, pågår også prosesser som bidrar til normal funksjon av immunforsvaret, energiomsetningen, stoffskiftet, hormonsystemet og fordøyelsen, samt kognitive prosesser som konsentrasjon, hukommelse og læring.

Mangel på søvn er forbundet med en rekke plager, både fysiske og kognitive, for eksempel problemer med konsentrasjon og hukommelse. Langvarige søvnproblemer kan øke risikoen for å utvikle mer alvorlige helseplager. Men kan dårlig søvn også påvirke utseendet ditt?

Blir oppfattet som mindre attraktiv ved lite søvn

I studier har man sett at man gjerne oppfatter en person som mindre attraktiv, når vedkommende har fått for lite søvn.

Ansiktene til personer som har fått for lite søvn, blir oppfattet av andre som blekere, mindre sunne og mindre attraktive, sammenlignet med når disse personene har sovet tilstrekkelig.

I en studie så man at ansiktstrekkene til personer med søvnmangel ble oppfattet som tydelig annerledes enn trekkene til personer som hadde sovet nok. Personene med søvnmangel ble oppfattet som at de hadde mer hengende øyelokk, rødere øyne, mer opphovnet øyeparti, mørkere ringer under øynene, blekere hud, mer rynker eller fine linjer, og at munnvikene pekte mer nedover. I tillegg ble personene med søvnmangel oppfattet som at de så mer triste og nedstemte ut, enn de som hadde sovet tilstrekkelig. Man så altså at søvnmangel påvirker ansiktstrekkene våre, både når det gjelder øynene, huden og munnen.

I en annen studie ble personer som hadde sovet for lite, vurdert som at de så mindre sunne ut, mer slitne og mindre attraktive, enn personer som hadde sovet tilstrekkelig. Forskerne påpekte at dette også viser at vi mennesker er sensitive når det gjelder å oppfatte tegn på søvnmangel i andres ansikter. Dette er altså noe vi lett legger merke til, og som spiller inn på hvordan vi oppfatter hverandre. Dermed kan søvnmangel også være med på å påvirke det sosiale samspillet.

Mindre rynker når du sover godt?

I likhet med øvrige prosesser som pågår i kroppen for restitusjon og reparasjon av kroppens vev og organer når du sover, er også søvnen viktig for restitusjonen av huden. Derfor er det viktig å få nok søvn også for huden, helst mellom 7 og 9 timer om natten.

Mangel på tilstrekkelig restitusjon av huden når du sover, fordi du sover for lite, kan dermed bidra til at huden kan bli mindre sunn. Dermed kan du også oppleve å få mer rynker og fine linjer.

Det er viktig å få nok timer søvn om natten, les mer om dette her:

Les hvor mye søvn du trenger her

Poser under øynene?

Sliter du med å sove eller med å få nok søvn i hverdagen, vil du også lettere få mørke ringer under øynene og opphovnet hud i øyepartiet. Det kan imidlertid hjelpe noe å sove med en ekstra pute slik at du får hodet litt høyere, for å motvirke mørke ringer og hovent øyeparti.

Søvn påvirker også utseendet indirekte

I tillegg kan for lite eller forstyrret søvn også føre til en hormonell ubalanse som gjør at man får mer lyst på søt og fet mat. Dermed kan det bli mer utfordrende å holde seg til et sunt kosthold, noe som naturlig nok også kan påvirke utseendet.

Søvnmangel over tid kan dessuten gjøre det mer utfordrende å ha overskudd til fysisk aktivitet og til å planlegge og gjennomføre et sunt kosthold. Dermed kan søvnmangelen bidra til å gjøre deg mindre sunn og sprek.

Skjønnhetssøvn virker

Vi ser altså at tilstrekkelig søvn kan bidra til at du blir oppfattet som mer attraktiv og sunnere, i tillegg til at det blir lettere å ta vare på helsen og et sunt utseende med det overskuddet du får av å sove nok.

Dermed er det kanskje noe i begrepet skjønnhetssøvn, eller «beauty sleep» på engelsk. Begrepet ble først kjent på begynnelsen av 1800-tallet. Den gang var betydningen av begrepet «søvn før midnatt». I dag vet vi at det nettopp er de første timene av nattesøvnen som er viktigst for at vi skal føle oss uthvilte neste dag. Dette skyldes at søvnen har ulike stadier i løpet av natten, og det er søvnstadiet med den dypeste søvnen som er viktigst for å føle deg uthvilt neste dag. Denne søvnen er det mest av de tre første timene av nattesøvnen. Det er også her reparerende og oppbyggende prosesser foregår i kroppen.

Dermed er den opprinnelige betydningen av skjønnhetssøvn, «søvn før midnatt», noe som gir mening med tanke på at de reparerende prosessene i kroppen, og i huden, foregår i nattens første søvntimer.

Les mer om de ulike søvnstadiene her:

Les mer om de ulike søvnstadiene

Når du sliter med å sove

Får du ikke sove og sliter med søvnen, kan du lese her og få om råd for å sove bedre:

Få gode råd for å sove bedre

Kosttilskudd med melatonin

Du får også flere ulike kosttilskudd du kan bruke hvis du sliter med å sove, blant annet tilskudd med melatonin. Tilskudd med melatonin kan bidra til å redusere innsovningstiden. Den gunstige virkningen forutsetter et inntak av 1 mg melatonin ved leggetid. Tilskudd av melatonin er også egnet ved jetlag og skiftarbeid. Melatonin bidrar til å lindre den subjektive opplevelsen av jetlag. Den gunstige virkningen oppnås ved å innta minst 0,5 mg melatonin ved leggetid den første reisedagen og deretter noen dager etter ankomst til reisemålet. Velg mellom melatonin i tablett- eller dråpeform, eller flytende melatonin, som det også kalles.

  1. Solaray Melatonin Flytende
    Solaray Solaray Melatonin Flytende
    299,-
    På lager i nettbutikken
  2. Sunkost Melatonin + Urtekompleks
    Sunkost Kosttilskudd Sunkost Melatonin + Urtekompleks
    249,-
    På lager i nettbutikken
  3. Melatonin
    MSM NORGE MSM Flytende Melatonin
    199,-
    På lager i nettbutikken
  4. Bio-Melatonin Kompleks
    Pharma Nord Bio-Melatonin Kompleks
    112,-
    På lager i nettbutikken

Kilder: Helsedirektoratet, brosyren «Sov Godt. Gode råd for bedre søvn», utarbeidet i samarbeid med Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer, Store medisinske leksikon, «Søvn», Psykologisk.no, «Dette bør du vite om søvn», National Library of Medicine, «The effect of sleep deprivation on objective and subjective measures of facial appearance» , National Library of Medicine, «Cues of fatigue: effects of sleep deprivation on facial appearance», National Library of Medicine, «Beauty sleep: experimental study on the perceived health and attractiveness of sleep deprived people» , Webmd.com, «The Truth About Beauty Sleep», Merriam-Webster Dictionary, «Beauty sleep», Norsk Helseinformatikk, «Hva er søvn?», Helse Bergen, «Normal søvn»