Hold deg frisk med et godt immunforsvar

 

Om vinteren blir immunsystemet ditt utsatt for store prøvelser. Å sørge for et godt daglig vedlikehold av immunsystemet – er den beste investeringen du kan gjøre for en langsiktig god helse.

Frisk på grønn resept
Det er mye som kan gjøres for å styrke immunforsvaret. Aller viktigst er en jevnt over sunn livsstil med trening, tilstrekkelig med søvn, minst mulig stress og et variert og næringsrikt kosthold. I tillegg får du kjøpt en rekke naturlige alternativer som kan hjelpe ved behov.

Svekket immunforsvar?
For mange er tilskudd av vitaminer, mineraler og andre naturlige alternativer, nøkkelen til bedre helse, økt livskvalitet og mer overskudd. Det gjelder bare å vite hvilke kosttilskudd som kan hjelpe ved ulike behov. Ønsker du å lære mer om hvilke vitaminer, mineraler og urter som kan styrke ditt immunforsvar kan du lese mer om svarthyll, hvitløk, blålbær, betaglukaner, vitamin D, vitamin c, selen, sink, multivitaminer og omega-3.

Symptomer på forkjølelse?
Så hals er ofte det første tegnet på at en forkjølelse er under utvikling. Det smitter lett og er ofte noe de fleste av oss opplever flere ganger i året. Vi blir aldri helt immun mot forkjølelser. Når man først har blitt forkjølet – hva gjør man? Det er alltid like kjedelig når man kjenner at symptomer på forkjølelse begynner å tre frem. Til tross for at man tar forhåndsregler for å ikke bli syk er sannsynligheten for å bli syk i løpet av året ganske stor da forkjølelse er en av de vanligste sykdommene vi har. Dessverre finnes det ingen kur mot forkjølelse, men symptomene kan lindres.

Hva kan hjelpe?
Når man først har blitt syk anses nok søvn og hvile som det beste du kan gjøre for kroppen din. Stress ned, og lytt til kroppen din. Hvis du lar kroppen din få nok hvile kan immunforsvaret konsentrere seg om å ta seg av forkjølelsessymptomene. Ikke la forkjølelsen ødelegge humøret ditt. Vær positiv og husk at forkjølelsen ofte ikke varer så alt for lenge. Det er veldig viktig å drikke nok vann, slik at væskebeholdningen i kroppen opprettholdes.

Det å holde seg varm er også viktig. Immunforsvaret kan svekkes når vi fryser, og blodet trekkes vekk fra nese, ører og hender. Å være kald kan dermed gjøre oss mer mottagelig for forkjølelse.

Drikk varm drikke. Det kan hjelpe å drikke Echinaforce Hot drink som inneholder et patentert ekstrakt fra økologisk frisk rød solhattplante med rot. Echinaforce kan hjelpe ved forkjølelsessymptomer, både forebyggende og akutt. Hot drinken smaker som toddy, og er også fin for barn.

Sliter du med hoste om natten kan det vært et godt forsøk og spise eller drikke noe med honning før leggetid. Du kan enten ta en teskje honning å spise den rett fra krukken, blande honningen i en bolle med havregryn eller røre den ut i en kopp med te.

Ingefær-te kan også være et godt alternativ da ingefær er kjent som en gammel plante, som kan dempe forkjølelseplager.

Tett nese? Da kan Fenumax være nyttig. Fenumax inneholder bukkehorn og timian og er rask og effektiv mot tett nese. Et naturlig alternativ til nesespray! Benyttes ved forkjølelses- eller lette allergisymptomer. Kan brukes både forebyggende og akutt.


Betaglukaner - i sopp og gjær | Immunforsvarsguide

Les Sunkost sin immunforsvarsguide: Betaglukaner finnes blant annet i sopp, gjær og korn, og virkestoffet bidrar til å holde normale kolesterolverdier.
Learn more

Rød solhatt - folkemedisinen | Immunforsvarsguide

Les Sunkost sin immunforsvarsguide: Rød solhatt har vært brukt i folkemedisinen i Norge i meget lang tid og tas når man får de første symptomer på forkjølelse.
Learn more

Hvitløk - godt for hjertet | Immunforsvarsguide

Les Sunkost sin immunforsvarsguide: I dag kultiveres hvitløk over hele verden, og er en av de mest brukte urtene både i matlaging og som et rent naturmiddel.
Learn more

Vitamin-D solskinnsvitaminet | Immunforsvarsguide

Les Sunkost sin immunforsvarsguide: Vitamin-D, som også kalles for solskinnsvitaminet, er blant annet nødvendig for en sterk beinbygning og et godt immunforsvar
Learn more

Vitamin C - for beinbygning | Immunforsvarsguide

Les Sunkost sin immunforsvarsguide: Vitamin C er et vannløselig vitamin som styrker immunforsvaret og bidrar til oppbygning og vedlikehold av beinbygning.
Learn more

Selen - bra for hår og negler | Immunforsvarsguide

Les Sunkost sin immunforsvarsguide: Selen er et mineral som inngår i flere prosesser i kroppen og er nødvendig for immunforsvaret og viktig for hår og negler.
Learn more

Svarthyll - folkemedisin | Immunforsvarsguide

Les Sunkost sin immunforsvarsguide: Bær og blomster fra svarthyllbusken brukes i kosttilskudd, te, vin og syltetøy. Rå bær er giftige og må kokes før bruk.
Learn more

Blåbær - godt for mage og syn | Immunforsvarsguide

Les Sunkost sin immunforsvarsguide: Blåbær er en av de vanligste viltvoksende plantene i Norge. Som kosttilskudd brukes de for å styrke immunforsvar og synet.
Learn more

Sink - syn, hud, hår, negler | Immunforsvarsguide

Les Sunkost sin immunforsvarsguide: Sink er et sporstoff med mange viktige funksjoner i kroppen vår og er nødvendig for immunforsvaret, syn, hud, hår og negler.
Learn more

Multivitaminer - kosttilskudd | Immunforsvarsguide

Les Sunkost sin immunforsvarsguide: Multivitaminer er kosttilskudd som er satt sammen av de diverse vitaminer og inneholder viktige mineraler og sporstoffer.
Learn more

Omega-3 for hjerte og hjerne | Immunforsvarsguide

Les Sunkost sin immunforsvarsguide: Omega-3 er et livsnødvendig næringsstoff man får gjennom kostholdet eller som tilskudd, og er godt for hjerte, syn og hjerne